Silnik samochodowy podczas procesu spalania paliwa emituje związki szkodliwe dla zdrowia oraz środowiska naturalnego.
Wzrost liczby samochodów wprowadzanych na rynek każdego roku, a tym samym spalin emitowanych do atmosfery wymusił na władzach większości państw wdrożenie przepisów ograniczających dozwoloną ilość generowanych substancji szkodliwych. Z tego właśnie powodu zaczęto montować w pojazdach z silnikami spalinowymi reaktory katalityczne, zwane popularnie katalizatorami samochodowymi. Obowiązek taki wprowadzono w 1999 r., chociaż już od 1974 r. były one stosowane i montowane w niektórych pojazdach. Głównym zadaniem katalizatorów samochodowych jest ograniczenie emisji substancji niebezpiecznych dla środowiska naturalnego, m.in.: tlenków azotu (NOx), węglowodorów (CH) i tlenku węgla (CO).
Budowa katalizatora
Katalizator zbudowany jest z nośnika metalowego lub ceramicznego o porowatej powierzchni, na którą nanoszone są pierwiastki z grupy platynowców. Najczęściej są to: platyna, rod i pallad. Nośnik katalityczny otulony jest materiałem włóknistym (zapobiegającym przesuwaniu) i zamknięty w obudowie wykonanej z blachy nierdzewnej. Najczęściej warstwa platynowców naniesiona jest na nośnik ceramiczny (Al2O3 z dodatkami innych tlenków, np. CeO2), który strukturą przypomina ...