Aż połowa badanych gmin wskazała, że procedura naboru wniosków była mało (38% respondentów) lub nawet bardzo mało (11% respondentów) przejrzysta.
Ocena obiektywizmu procedury nie wypadła lepiej – 31% badanych uznało ją za mało obiektywną, a dalsze 13%, za bardzo mało obiektywną. Jeśli chodzi o ocenę obiektywizmu poszczególnych instytucji zaangażowanych w proces wyboru projektów z EFRR, to najgorzej wypadły regionalne komitety sterujące (25% badanych oceniających obiektywizm tej instytucji na poziomie niskim lub bardzo niskim) oraz zarządy województw (24%). Biorąc pod uwagę, że ostateczna decyzja o wyborze wniosków należała do zarządów województw, to tym bardziej niepokojący jest fakt, że dość spory odsetek respondentów postrzegał wybór dokonywany przez tą instytucję jako mało obiektywny i nie bazujący na merytorycznych przesłankach. Również jeśli chodzi o ocenę przejrzystości kryteriów stosowanych przez poszczególne instytucje to najgorzej wypadły regionalne komitety sterujące (37% niezadowolonych) oraz zarządy województwa (33%). Znamienne jest także, że ponad 30% badanych gmin nie było w stanie ocenić obiektywizmu działań podejmowanych przez poszczególne instytucje. Jedną z przyczyn takiego stanu rzeczy może być fakt, iż proces wyboru projektów w dużej mierze odbywał się za zamkniętymi drzwiami, a dostęp do informacji na ten temat był mocno ograniczony.
Gminy często zwracały uwagę na upolitycznienie procesu wyboru projektów oraz na brak czytelnych reguł oceny i wyboru wniosków. Szczególne kontrowersje budziły zmiany wprowadzane przez zarządy województw oraz regionalne komitety sterujące na listach rankingowych przygotowanych przez panele ekspertów, a więc ciała odpowiedzialne za ocenę merytoryczną projektów. W rezultacie często wybierane były projekty gorzej ocenione pod względem merytorycznym, a pomijane te, które w ocenie merytorycznej uzyskały największą liczbę punktów. Budziło to wśród beneficjentów podejrzenia o wybór motywowany politycznie bądź personalnie. Pojawiały się takie wypowiedzi jak:
- „polityczny wpływ regionalnych komitetów sterujących na wybór wniosków, w regionalnych komitetach sterujących nie powinni zasiadać beneficjenci”,
- „wybór wniosków to głównie sprawy polityczne, nie ekonomiczne”,
- „decyzja Zarządu Województwa to decyzja w 100% polityczna, wnioskodawca bez odpowiedniego poparcia miał bardzo małe szanse na otrzymanie dofinansowania”.
- zbyt duża liczba instytucji zaangażowanych w ocenę projektów (63%),
- upolityczniony system wyboru projektów (52%),
- brak odpowiedniego uzasadnienia decyzji o odmowie przyznania dotacji (48%).
Wyniki badań wskazują na konieczność zwiększenia jawności podejmowanych decyzji oraz doprecyzowania kryteriów wyboru projektów, tak aby 35 miliardów euro, które Polska otrzyma od Komisji Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w latach 2007 – 2013 zostało uczciwie i w sposób biektywny podzielone. Zdaniem gmin, podstawą do wyboru projektów powinna być merytoryczna ocena dokonana przez dobrze wykwalifikowanych, niezależnych ekspertów, a zmiany wprowadzane na listach rankingowych przez zarząd województwa nie powinny być powszechną praktyką, ale sytuacją wyjątkową. Każda z takich zmian musi być dobrze uargumentowana, a uzasadnienie jawne i publicznie dostępne. Wreszcie, informacje na temat wyboru projektów powinny być bardziej dostępne, tak aby nie powstawało wrażenie, że decyzje podejmowane są za zamkniętymi drzwiami, w oparciu o niejasne przesłanki.
Najważniejsze wyniki raportu dostępne na:
http://www.iee.org.pl/przejrzystefs/doki/glowne_wyniki.pdf
Cały raport dostępny na:
http://www.iee.org.pl/przejrzystefs/doki/wyniki_badan.pdf
http://www.iee.org.pl/przejrzystefs
Komentarze (0)