Polski Prąd tylko w sierpniu i wrześniu pozyskał zlecenia na instalację paneli fotowoltaicznych na łączną sumę 5 mln zł. W całym roku spółka spodziewa się zawarcia umów na całkowitą moc zainstalowaną do 3 MW. Największym popytem cieszą się mikrogeneracje o mocy 30-40 kW.

– Obserwujemy duży ruch w segmencie instalacji fotowoltaicznych, szczególnie wśród małych i średnich firm. Zarówno w sierpniu, jak i we wrześniu pozyskaliśmy zlecenia na sumę około 2,5 mln zł miesięcznie – powiedział w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Inwestor Paweł Owczarski, prezes spółki Polski Prąd.

Dla różnych sektorów

Łączna moc instalacji fotowoltaicznych, na które Polski Prąd uzyskał zamówienia tylko w sierpniu wyniosła blisko 400 kW. Ogółem w ostatnich dwóch miesiącach (tj. sierpień i wrzesień 2015 rok) zamówienia złożyło około 40 firm, przy czym średnia wartość jednej instalacji wyniosła 200–300 tys. zł.

– Obserwujemy zainteresowanie firm z praktycznie każdego sektora. Są to zarówno gospodarstwa rolne, hotele, jak i firmy produkcyjne czy usługowe – tak naprawdę decyduje nie tyle branża, ile posiadany budynek, czyli dach bądź grunt, na którym można postawić instalację fotowoltaiczną – wyjaśnił Owczarski.

Według definicji zawartej w ustawie o odnawialnych źródłach energii maksymalna moc mikrogeneracji nie może przekroczyć 40 kW mocy zainstalowanej.

– Takie instalacje są dużo łatwiejsze w przyłączeniu, a dystrybutor ma obowiązek na własny koszt tę instalację przyłączyć i wymienić licznik na dwukierunkowy. I większość naszych instalacji to właśnie segment 30–40 kW – tłumaczył prezes Polskiego Prądu.

Niewielka świadomość rynku

Oprócz mikroinstalacji warszawska spółka ma także zamówienia na instalacje o większej mocy. Składają je klienci, którzy mają zamiar wytwarzać prąd jedynie na własne potrzeby. Nie interesuje ich działanie na zasadach prosumenta, w których nadwyżki wyprodukowanej energii odsprzedawane są do sieci.

– Świadomość rynku jest jeszcze niewielka. Firmy nie tyle zgłaszają się do nas, ile my rozszerzyliśmy ofertę od energii elektrycznej właśnie po instalacje fotowoltaiczne – stwierdził ekspert.

W wielu przypadkach okazuje się, że potencjalni klienci mają niewielką wiedzę na temat możliwości zainstalowania paneli słonecznych. Po przedstawieniu zalet, które oferuje taka inwestycja, okazuje się, że wielu z nich wyraża duże zainteresowanie ofertą.

– Trudno przedstawić mi dane, ale prawie jedna piąta firm, które odwiedzamy i z którymi rozmawiamy o sprzedaży energii, jest zainteresowana zakupem instalacji fotowoltaicznej – tak Paweł Owczarski ocenia potencjalny popyt na produkty i usługi oferowane przez firmy z sektora, w którym działa Polski Prąd.

Zarząd spółki zakłada, że do końca roku firmie uda się podpisać umowy na kupno i instalację paneli o łącznej mocy do 3 MW.

Źródło: Newseria

UDOSTĘPNIJ

Czytaj więcej

Skomentuj