Reklama

ad1a KUBOTA [17.05-16.06.24]

Polskie firmy zapłacą za opakowania wysyłane do Niemiec

Polskie firmy zapłacą za opakowania wysyłane do Niemiec
sm
15.10.2018, o godz. 12:02
czas czytania: około 3 minut
0

Polskie przedsiębiorstwa, w tym sklepy internetowe, które wysyłają do Niemiec towary w opakowaniach zawierających surowce wtórne, czekają dodatkowe wydatki. Temu, kto ich nie spełni, grożą gigantyczne kary. Od 1 stycznia zacznie w Niemczech obowiązywać ustawa o opakowaniach (VerpackG).

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

Reklama

ad1B KUBOTA [17.05-16.06.24]

O sprawie przypomina dzisiejsza “Rzeczpospolita”. Nowe przepisy obejmą firmy, które wysyłają do Niemiec towar w pudełkach, folii czy kopertach bąbelkowych. Te przedsiębiorstwa będą musiały zarejestrować się w Stiftung Zentrale Stelle Verpackungsregister – oficjalnym rejestrze opakowań. Rejestracja jest już możliwa, trzeba jej dokonać do 31 grudnia 2018.

Eksportujesz towary do Niemiec? Musisz się zarejestrować

Bez rejestracji produkty w paczkach podlegających systemowemu rozliczaniu nie mogą być wprowadzane do sprzedaży. Zarejestrowani producenci będą umieszczeni na ogólnodostępnej stronie internetowej jednostki centralnej w celu zapewnienia pełnej przejrzystości i konkurencyjności dla innych uczestników rynku.

– Wraz z wczesnym rozpoczęciem rejestracji – już cztery miesiące przed wejściem w życie ustawy o opakowaniach – dajemy wszystkim firmom możliwość dostosowania się do nowych wymagań. Zwłaszcza małe firmy powinny mieć wystarczająco dużo czasu na sprawne wdrożenie wymogów ustawy o opakowaniach do czasu oficjalnego wejścia w życie prawa – powiedziała Gunda Rachut, dyrektor rejestru opakowań Stiftung Zentrale Stelle.

Kary nawet do 100 tys. euro!

Jak wynika z ustaleń “Rzeczposolitej” polskie firmy o tych przepisach nie wiedzą. Tymczasem ten, kto nie dokona rejestracji, będzie musiał się liczyć z karami nawet do 100 tys. euro. Ustawa  VerpackG (o poprawie oddzielnego ewidencjonowania odpadów zawierających surowce wtórne) obliguje nie tylko do rejestracji, ale również do deklaracji rodzaju i masy opakowań, którą firma wprowadzi na niemiecki rynek w ciągu roku. Od tego ma być naliczana opłata recyklingowa.

Przepisy VerpackV i VerpackG dotyczą wszystkich, którzy wprowadzają opakowania napełnione towarami, w tym materiałami wypełniającymi, na rynek. Dotyczy to również sprzedawców internetowych. Obowiązuje zasada rozszerzonej odpowiedzialności za produkt. Zatem każdy, kto wprowadza do obiegu napełnione opakowania, jest odpowiedzialny za zapewnienie ich zwrotu i odzyskania.

Utworzenie centralnego rejestru opakowań ma zapewnić lepszą kontrolę zachowania rynkowego podmiotów odpowiedzialnych za produkty i funkcjonowania systemów ewidencji w przyszłości oraz ma umożliwić skuteczniejsze ściganie i karanie za ewentualnie niewłaściwe zachowanie.

Opakowania muszą być ekologiczne

Celem wprowadzanej ustawy jest zmiana istniejącego rozporządzenia w sprawie opakowań. Obecnie obowiązujące przepisy zostaną w znacznym stopniu zmienione po to, aby wdrożyć wysokie normy ekologiczne w zakresie zbierania i odzysku odpadów opakowaniowych oraz na trwałe zapewnić skuteczną konkurencję i przestrzeganie przepisów przez wszystkich właściwych uczestników rynku.

– W Niemczech produkujemy za dużo odpadów z tworzyw sztucznych. Chcemy to zmienić, unikając niepotrzebnego plastiku i sprawiając, że opakowanie będzie lepiej zaprojektowane i bardziej ekologiczne. Przepisy dotyczące opakowań wyznaczają wyższe poziomy recyklingu. Zapewniamy także większą przejrzystość w zakresie zbiórki i recyklingu odpadów opakowaniowych. Centrala i nowy rejestr opakowań LUCID pomogą zagwarantować sprawiedliwą dystrybucję kosztów wszystkim wprowadzającym w przyszłości. Niektórzy producenci, którzy zapomnieli o swoich obowiązkach, będą prawdopodobnie po razy pierwszy musieli pomyśleć o tym, w jaki sposób ekonomiczny i ekologiczny produkować opakowania – powiedział Svenja Schulze, federalny minister środowiska.

Źródło: Rzeczpospolita, Stiftung Zentrale Stelle Verpackungsregister

Udostępnij ten artykuł:

Reklama

AD3b PZO 2024 [19.04-11.06.24]

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.
Reklama

ad1d MBP [12.04-27.05.24]

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.
Reklama

baner poziomy MAGAZYNOWANIE ODPADÓW webinarium 27 maja [06.05-27.05.24]

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do Energia i recykling
css.php
Copyright © 2024