Najważniejszą zmianą ma być rezygnacja z nakładania licznych obowiązków na strony partnerstwa, w tym obowiązków przeprowadzania analiz. Jeżeli spełnione zostaną wymagania ustawowe co do sposobu wynagradzania partnera prywatnego i podziału ryzyka związanego z przedsięwzięciem – partnerstwo będzie dopuszczalne. Inaczej niż obowiązująca ustawa, projekt nie precyzuje co to jest ryzyko, ani nie wprowadza kategorii ryzyka.
W przeciwieństwie do obowiązującej ustawy, projekt nie narzuca również przedmiotu partnerstwa publiczno-prywatnego. Zrezygnowano m.in. ze sformułowania, że „partnerstwo to współpraca służąca wykonywaniu zadania publicznego”. Ma to znieść ograniczenia w stosowaniu formuły PPP, ale także usunąć wątpliwości interpretacji pojęcia zadań publicznych.
Ministerstwo Gospodarki przyjęło także założenie, że ustawa obejmować będzie szerszy zakres przedmiotowy niż prawo zamówień publicznych. Wśród nowych elementów pojawić się ma m.in.: stworzenie wyraźnej podstawy prawnej do angażowania majątku publicznego w przedsięwzięcia realizowane wspólnie z partnerami prywatnymi, zasada, że do obowiązków partnera prywatnego będą należały istotne zadania, tj. eksploatacja, utrzymanie lub zarządzanie składnikiem majątkowym, oraz zapisanie możliwości zawiązywania przez podmioty publiczne spółek z partnerami prywatnymi.
źródło: samorzad.pap.pl
Komentarze (0)