Prokuratoria Generalna o karach umownych
Pod koniec września br. Prokuratoria Generalna Rzeczpospolitej Polskiej (PG RP) opracowała dla podmiotów reprezentujących szeroko pojętą sferę finansów publicznych, a więc również jednostek samorządowych, wytyczne dotyczące stosowania kar umownych.
W niniejszym artykule postaram się odpowiedzieć na pytanie co do zarówno charakteru prawnego tych wytycznych1, jak i celowości ich stosowania przy formułowaniu poszczególnych zapisów sankcyjnych w umowach o zamówienie publiczne.
Niewystarczające rekomendacje
Rekomendacje te nie mają charakteru źródła prawa ani też żadnego innego charakteru wiążącego dla jednostek, których dotyczą. Potraktować je można tym samym na równi z literaturą typu poradnikowego lub jakimikolwiek pozycjami prawniczymi.
Omawiana w rekomendacjach kara umowna to jeden ze sposobów zabezpieczenia prawidłowego wykonania umowy. Pełni ona kilka fundamentalnych funkcji, których krótkie omówienie może być kluczowe dla prawidłowego zrozumienia zarówno instytucji, jak i oceny przydatności rekomendacji PG RP dla praktyki zamówieniowej. Kary umowne pełnić mogą funkcję:
- odszkodowawczą (rekompensacyjną),
- represyjną (kara cywilna),
- stymulującą.
W doktrynie uwypukla się pierwszą ...