Pod koniec września br. Prokuratoria Generalna Rzeczpospolitej Polskiej (PG RP) opracowała dla podmiotów reprezentujących szeroko pojętą sferę finansów publicznych, a więc również jednostek samorządowych, wytyczne dotyczące stosowania kar umownych. 

W niniejszym artykule postaram się odpowiedzieć na pytanie co do zarówno charakteru prawnego tych wytycznych1, jak i celowości ich stosowania przy formułowaniu poszczególnych zapisów sankcyjnych w umowach o zamówienie publiczne.

Niewystarczające rekomendacje

Rekomendacje te nie mają charakteru źródła prawa ani też żadnego innego charakteru wiążącego dla jednostek, których dotyczą. Potraktować je można tym samym na równi z literaturą typu poradnikowego lub jakimikolwiek pozycjami prawniczymi.

Omawiana w rekomendacjach kara umowna to jeden ze sposobów zabezpieczenia prawidłowego wykonania umowy. Pełni ona kilka fundamentalnych funkcji, których krótkie omówienie może być kluczowe dla prawidłowego zrozumienia zarówno instytucji, jak i oceny przydatności rekomendacji PG RP dla praktyki zamówieniowej. Kary umowne pełnić mogą funkcję:

  • odszkodowawczą (rekompensacyjną),
  • represyjną (kara cywilna),
  • stymulującą.

W doktrynie uwypukla się pierwszą ...