Projekt „Woda wolna od butelek. Kształtowanie proekologicznych postaw konsumenckich w zakresie korzystania z wody w opakowaniach jednorazowych” prezentuje postawy i przyzwyczajenia Polaków wobec picia wody z kranu i wód butelkowanych. Raport na ten temat powstał na podstawie badań przeprowadzonych przez TNS Polska wśród mieszkańców dużych miast – Warszawy, Krakowa i Łodzi.
Z butelki wygodniej
Z badań wynika, iż woda spożywana w polskich domach pochodzi w głównej mierze z plastikowych butelek (74%), ponieważ wg respondentów jest smaczniejsza niż wodociągowa (42% odpowiedzi) oraz zawiera minerały (25% odpowiedzi). O wyborze wody butelkowanej decyduje też jej dostępność w sprzedaży, łatwość przenoszenia oraz fakt, że można ją kupić w różnych wariantach (np. gazowana i niegazowana, dostępna w butelkach o różnej pojemności).
Respondenci chętniej sięgają po wodę butelkowaną pomimo świadomości, że jednorazowe butelki plastikowe mają negatywny wpływ na środowisko. Woleliby jednak korzystać z butelek zwrotnych (67% odpowiedzi), funkcjonujących w systemie ogólnodostępnych automatów. Dobrze postrzegane byłoby także wprowadzenie powszechnego obowiązku przyjmowania butelek zwrotnych na wodę we wszystkich sklepach.
Kranówka z kredytem zaufania
Osoby deklarujące picie wody z kranu uzasadniły swój wybór jej ogólnodostępnością (60% odpowiedzi), brakiem różnicy w porównaniu do wody w butelce (21% odpowiedzi) oraz niższą ceną (12% odpowiedzi). Jednocześnie przyznali, że dużo chętniej sięgają po wodę z kranu po wcześniejszym przegotowaniu.
Brak zaufania do „kranówki” wynika głównie z przekonania, że jest ona niezdrowa (25%) i niesmaczna (26%). Są to główne powody dlaczego spożywanie wody z kranu budzi niepokój i jest postrzegane negatywnie.
Respondenci podkreślali także, że aby zachęcić większą liczbę osób do picia wody z kranu należałoby umożliwić im badanie jakości wody w domu nie w stacji uzdatniania ponieważ woda po przejściu przez instalację może ulec zanieczyszczeniu. Pomogły by w tym także przeprowadzenie ogólnopolskiej akcji propagującej picie „kranówki”, ulotki zawierające informacje o składzie wody w danym miejscu oraz zwiększenie dostępności źródełek/zdrojów z wodą wodociągową w miejscach publicznych. Do Polaków przemówiłoby także promowanie picia wody z kranu przez obdarzone autorytetem osoby reprezentujące instytucje odpowiedzialne za zdrowie publiczne.
Cały raport dostępny jest na stronie www.woda.sendzimir.org.pl.
Komentarze (0)