Raport prawny: Taryfy wodociągowe i kanalizacyjne

Raport prawny: Taryfy wodociągowe i kanalizacyjne
Kancelaria Z. Jerzmanowski i Wspólnicy
09.02.2017, o godz. 12:33
czas czytania: około 3 minut
0

Prezentujemy pierwszy z cyklu czterech raportów dotyczących funkcjonowania przedsiębiorstw wod-kan w Polsce, przygotowany wspólnie przez Kancelarię Radców Prawnych Zygmunt Jerzmanowski i Wspólnicy oraz miesięcznik „Wodociągi-Kanalizacja”.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

Inicjatorzy serii raportów, wybrali wspólnie cztery obszary problemowe, które w ich ocenie mogą być szczególnie interesujące dla osób kierujących firmami z branży wod-kan. Będą one dotyczyły polityki taryfowej, zagadnień związanych z ochroną konkurencji i praw konsumenta, roszczeń o odpłatne przejmowanie urządzeń i zapłatę za korzystanie przez firmy wodociągowo-kanalizacyjne z nieruchomości osób trzecich oraz procesów konsolidacyjnych w branży wodociągowo-kanalizacyjnej.

Raporty zostały przygotowane w oparciu o informacje ankietowe pochodzące od grupy 120 przedsiębiorstw, odzwierciedlających w jak największym stopniu strukturę branży.

Zebrane dane pochodzą (poza kilkoma wyjątkami) z przedsiębiorstw działających w formie spółek kapitałowych. W konsekwencji przygotowane raporty obrazują przede wszystkim sytuację w polskich spółkach wod-kan.

Konstrukcja taryf

Zagadnienia związane z właściwą konstrukcją taryf, w tym przede wszystkim z określeniem kryteriów i sposobu wyodrębniania taryfowych grup odbiorców usług, wciąż stanowią doniosły problem praktyczny dla wielu przedsiębiorstw wodociągowo-kanalizacyjnych. Powodem tego jest przede wszystkim niejednoznaczność wielu przepisów prawa, ale także interdyscyplinarność zagadnienia, tj. konieczność konstruowania taryf z uwzględnieniem nie tylko wielu warunków prawnych sensu stricto, ale także uwarunkowań rachunkowych czy ekonomicznych (o polityczno-społecznych nie wspominając).

Taryfy winny zostać opracowane tak, aby zapewnić przedsiębiorstwu uzyskanie niezbędnych przychodów, chronić odbiorców usług przed nieuzasadnionym wzrostem cen i stawek opłat, eliminować subsydiowanie skrośne, motywować odbiorców usług do racjonalnego użytkowania wody i ograniczania zanieczyszczenia ścieków oraz zapewniać łatwość obliczania i sprawdzania cen lub stawek opłat.

Kluczowym z wymienionych warunków, w kontekście dokonania przez przedsiębiorstwo wyboru rodzaju i struktury taryf oraz podjęcia decyzji odnośnie wyodrębnienia taryfowych grup odbiorców, jest nakaz eliminowania subsydiowania skrośnego, który oznacza obowiązek wystrzegania się przypadków pokrywania kosztów dotyczących jednego rodzaju prowadzonej działalności lub jednej z grup taryfowych odbiorców przychodami pochodzącymi z innego rodzaju prowadzonej działalności lub od innej taryfowej grupy odbiorców.

Upraszczając, przedsiębiorstwo winno unikać sytuacji, w której w taryfie nie znajduje odzwierciedlenia fakt, iż ponosi ono różne koszty świadczenia usług na rzecz różnych grup swoich klientów oraz sytuacji obciążania odbiorców takimi kosztami, które nie są ponoszone w związku ze świadczeniem usług na ich rzecz. W celu przestrzegania przedstawionej zasady przedsiębiorstwo winno dokonać wyboru odpowiedniego rodzaju i struktury taryf.

Z przedstawionych wykresów wynika, iż przeważająca część spółek wod-kan dostrzega i uwzględnia w taryfach różne koszty świadczenia usług ponoszone na rzecz poszczególnych taryfowych grup odbiorców.

Choć wciąż 19% spółek wyodrębnia tylko jedną grupę, zarówno w taryfach wodociągowych, jak i kanalizacyjnych (czyli stosuje taryfę jednolitą, jednoczłonową), to już 30% spółek w taryfie wodociągowej i 26% w taryfie kanalizacyjnej ujmuje ponad siedem grup odbiorców (w tym 9% spółek dzieli odbiorców na ponad 20 grup, a kilka przedsiębiorstw wyodrębniło ponad 50 grup). Tendencja ta będzie się, w naszej opinii, utrwalać i należy ocenić ją pozytywnie.

Zachęcamy do lektury kolejnych części serii raportów prawnych, które będą pojawiały się systematycznie na łamach miesięcznika „Wodociągi-Kanalizacja”. Drugi raport, dotyczący ochrony konkurencji i praw konsumenta w branży wod-kan można już przeczytać w wydaniu lutowym czasopisma.

Łukasz Ciszewski, Mateusz Faron, Mateusz Nyklewicz, Kancelaria Z. Jerzmanowski i Wspólnicy

Tagi:

Udostępnij ten artykuł:

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do Woda i ścieki
css.php
Copyright © 2024