Amerykański producent samolotów Boeing i włoska Alenia Aeronautica ogłosiły program recyklingu struktur kompozytowych, który może stanowić przełom w dotychczasowym sposobie myślenia o kompozytach.

Materiały kompozytowe są jednymi z najmniej przyjaznych dla środowiska naturalnego. Ich czas biodegradacji nierzadko przekracza 1000 lat.

Zgodnie z porozumieniem, Włosi wybudują w Puglii zakład przetwarzania kompozytów. W przedsięwzięciu tym partnerami są również Milled Composites z Wielkiej Brytanii, Karborek z Włoch i ENEA – włoska narodowa agencja zajmująca się nowymi technologiami w energetyce i ochronie środowiska. Zakład przetwarzania kompozytów ma być uruchomiony pod koniec 2009.

Eko lokator Gdansk 300 x 250

Puglia została wybrana nieprzypadkowo, ponieważ tam właśnie znajduje się ośrodek produkcyjny Alenia Aeronautica, zajmujący się m.in. produkcją sekcji kadłuba dla Boeingów 787. Docelowo będzie się w nim przetwarzać 1000 ton materiałów kompozytowych rocznie. Jak wyjaśnia Billy Glover – szef programów ochrony środowiska w Boeing Comertial Airplanes – elementy kompozytowe będą poddawane obróbce chemicznej mającej na celu usunięcie żywicy epoksydowej ze struktury. W ten sposób zostaną odzyskane włókna stanowiące zbrojenie kompozytu. Pozyskany w ten sposób materiał zostanie ponownie przesycony żywicą i opuści zakład jako tzw. preimpregnat, który będzie można zastosować ponownie w produkcji.

Kompozyty są stosowane w konstrukcjach lotniczych coraz szerzej. O ile na początku lat 1980. stanowiły mniej niż 3% ogólnej masy konstrukcji samolotów komunikacyjnych, to już w przypadku Boeinga 777, który zaczął latać w latach 1990., jest to ponad 10%, a najnowsze dziecko koncernu z Seattle – B787 Dreamliner jest zbudowany głównie z materiałów kompozytowych.

Glover podkreśla również, że recyklingowi będą poddane nie tylko elementy samolotów komunikacyjnych, lecz także wojskowych, produkowanych przez Boeinga.

źródło: awiator.com


UDOSTĘPNIJ

Czytaj więcej

Skomentuj