Dzięki procesowi partycypacji społecznej w wiedeńskim Aspern Seestadt powstały tereny sportowe położone pod wiaduktem linii metra. Pełnią one nie tylko funkcję terenów rekreacji czynnej, są także polem edukacji młodych użytkowników terenów miejskich.

Jak złożonym zagadnieniem jest projektowanie terenów zieleni publicznej w miastach, wie nie tylko każdy projektant, ale i użytkownik. Trudno jest pogodzić interesy wszystkich chcących skorzystać z danej przestrzeni, rozwiązać aspekty szerokiego spektrum przyszłego jej funkcjonowania: w kontekście zarówno społecznym, jak i środowiskowym, klimatycznym czy ekonomicznym. Jednym z narzędzi pozwalających sprostać potrzebom przyszłych użytkowników jest włączanie ich w proces projektowania – tak jak w przypadku wiedeńskiego Aspern Seestadt.

Modelowe miasto

Wiedeń może służyć za dobry przykład i inspirację dla władz miast, które chciałyby wdrażać w nich politykę zrównoważonego transportu. W badaniu sprzed 5 lat 9 na 10 osób przyznało, że w mieście można doskonale poradzić sobie bez własnego samochodu. W 2020 r. 73% podróży po Wiedniu odbywało się pieszo, rowerem, transportem publicznym lub przy wykorzystaniu środków wspólnego podróżowania, takich jak carsharing. Do 2030 r. ten udział ma zwiększyć się do ponad 80%. Cel jest ambitny, ale możliwy do realizacji: tylko między 1...