To cześć danych zawartych w raporcie „Wydatki i działania promocyjne polskich miast i regionów 2017–2018” publikowanym przez serwis MarketingMiejsca.com.pl. Jego autorzy przeanalizowali budżety na promocję 91 samorządów.
Promocja po wrocławsku
W raporcie zawarto odpowiedzi na m.in. pytania, ile na promocję w 2017 r. wydał każdy z nich, jakie najważniejsze działania promocyjne zrealizował w ramach budżetu promocyjnego, ile samorządy zamierzają wydać na promocję w 2018 r. i ile województwa przeznaczają na promocję przez regionalne organizacje turystyczne. Oceniono też, które samorządy promują się najlepiej.
– Wrocław już od kilku lat spija śmietankę z tego, co wypracował przez lata dzięki swoim konsekwentnym działaniom marketingowym – wyjaśnia Robert Stępowski, autor raportu. – To efekt silnej i rozpoznawalnej marki miejscowości, ale zapewne i ostatnich dużych wydarzeń związanych z Europejską Stolicą Kultury czy ubiegłorocznym igrzyskami The World Games.
Bardzo dobrze oceniono działania promocyjne Gdańska i Łodzi. W pierwszej dziesiątce znalazły się też Częstochowa, Poznań, Lublin, Katowice, województwo małopolskie, Rybnik i Słupsk.
Wybory na horyzoncie
Jak zauważają autorzy raportu, samorządy nadal najchętniej urządzają wydarzenia kulturalno-rozrywkowe i sportowe. Do tego dochodzi wydawanie własnych bezpłatnych gazet i biuletynów informacyjnych.
Spośród miast najwięcej na promocję wydają Warszawa, Kielce i Katowice. W 2017 r. ta pierwsza przeznaczyła na ten 23,7 mln zł (w roku 2016 – 13,7 mln zł), kolejne po 20,2 mln zł. Na 2018 r. Kielce i Katowice zaplanowały wydatki promocyjne rzędu 21 mln zł. Promocyjny budżet stolicy w tym roku rekordowy i zakłada wydatki rzędu 52,2 mln zł.
Wśród samorządów wojewódzkich w roku 2017 przodowała Wielkopolska. Województwo przeznaczyło na promocję swoich działań 12 mln zł, w 2018 planuje budżet 6,1 mln zł. Małopolskie w 2017 r. wydało 8,5 mln, budżet promocyjny na ten rok 2018 to 10,4 mln zł. Śląskie przeznaczyło odpowiednio 6,1 mln zł i zaplanowało 7,6 mln zł.
Jak zauważa Robert Stępowski, działania promocyjne samorządów będą interesujące ze względu na zbliżające się wybory. Mimo, że większość samorządów, w porównaniu do roku 2017, zmniejszyła plany wydatków na promocję, to w tej kwestii wiele może się jeszcze zmienić, ponieważ budżety mogą być zmieniane wielokrotnie. Co prawda kampanie wyborcze nie mogą być finansowane z budżetu samorządów, ale, jak stwierdza autor raportu, najwięcej otwarć inwestycji, imprez i koncertów organizowane jest właśnie w okresie przedwyborczym.
Źródło: marketingmiejsca.com.pl
Komentarze (0)