Samorządy wydają setki milionów złotych na promocję. Królują eventy i biuletyny

Samorządy wydają setki milionów złotych na promocję. Królują eventy i biuletyny
szp
10.05.2018, o godz. 11:35
czas czytania: około 2 minut
0

Polskie samorządy coraz więcej pieniędzy przeznaczają na promocję. W 2017 r. kwota sięgnęła 719 mln zł, o 53 mln zł więcej niż rok wcześniej.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

To cześć danych zawartych w raporcie „Wydatki i działania promocyjne polskich miast i regionów 2017–2018” publikowanym przez serwis MarketingMiejsca.com.pl. Jego autorzy przeanalizowali budżety na promocję 91 samorządów.

Promocja po wrocławsku

W raporcie zawarto odpowiedzi na m.in. pytania, ile na promocję w 2017 r. wydał każdy z nich, jakie najważniejsze działania promocyjne zrealizował w ramach budżetu promocyjnego, ile samorządy zamierzają wydać na promocję w 2018 r. i ile województwa przeznaczają na promocję przez regionalne organizacje turystyczne. Oceniono też, które samorządy promują się najlepiej.

– Wrocław już od kilku lat spija śmietankę z tego, co wypracował przez lata dzięki swoim konsekwentnym działaniom marketingowym – wyjaśnia Robert Stępowski, autor raportu. – To efekt silnej i rozpoznawalnej marki miejscowości, ale zapewne i ostatnich dużych wydarzeń związanych z Europejską Stolicą Kultury czy ubiegłorocznym igrzyskami The World Games.

Bardzo dobrze oceniono działania promocyjne Gdańska i Łodzi. W pierwszej dziesiątce znalazły się też Częstochowa, Poznań, Lublin, Katowice, województwo małopolskie, Rybnik i Słupsk.

Wybory na horyzoncie

Jak zauważają autorzy raportu, samorządy nadal najchętniej urządzają wydarzenia kulturalno-rozrywkowe i sportowe. Do tego dochodzi wydawanie własnych bezpłatnych gazet i biuletynów informacyjnych.

Spośród miast najwięcej na promocję wydają Warszawa, Kielce i Katowice. W 2017 r. ta pierwsza przeznaczyła na ten 23,7 mln zł (w roku 2016 – 13,7 mln zł), kolejne po 20,2 mln zł. Na 2018 r. Kielce i Katowice zaplanowały wydatki promocyjne rzędu 21 mln zł. Promocyjny budżet stolicy w tym roku rekordowy i zakłada wydatki rzędu 52,2 mln zł.

Wśród samorządów wojewódzkich w roku 2017 przodowała Wielkopolska. Województwo przeznaczyło na promocję swoich działań 12 mln zł, w 2018 planuje budżet 6,1 mln zł. Małopolskie w 2017 r. wydało 8,5 mln, budżet promocyjny na ten rok 2018 to 10,4 mln zł. Śląskie przeznaczyło odpowiednio 6,1 mln zł i zaplanowało 7,6 mln zł.

Jak zauważa Robert Stępowski, działania promocyjne samorządów będą interesujące ze względu na zbliżające się wybory. Mimo, że większość samorządów, w porównaniu do roku 2017, zmniejszyła plany wydatków na promocję, to w tej kwestii wiele może się jeszcze zmienić, ponieważ budżety mogą być zmieniane wielokrotnie. Co prawda kampanie wyborcze nie mogą być finansowane z budżetu samorządów, ale, jak stwierdza autor raportu, najwięcej otwarć inwestycji, imprez i koncertów organizowane jest właśnie w okresie przedwyborczym.

Źródło: marketingmiejsca.com.pl

Udostępnij ten artykuł:

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do Gospodarka i samorząd
css.php
Copyright © 2025