Prace zostały przeprowadzone w ramach realizowanego przez Miasto Sanok, za pośrednictwem Sanockiego Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej projektu „Poprawa gospodarki wodno-ściekowej w aglomeracji Sanok”. Projekt obejmował 5 zadań.
– W kwestii gospodarki ściekowej przebudowaliśmy miejską oczyszczalnię ścieków w Trepczy, jak również wybudowaliśmy sieć kanalizacji sanitarnej w Sanoku. Drugi człon prac dotyczył gospodarki wodnej, a mianowicie przebudowy Stacji Uzdatniania Wody w Trepczy. Wybudowaliśmy około 3 km nowej sieci wodociągowej, spinającej 2 systemy zasilania miasta w wodę z ujęć wody w Trepczy i Zasławiu. Powstał również zbiornik wyrównawczy przy ulicy Karola Kenara w Sanoku, o objętości 2000 metrów sześciennych wraz z kilometrową magistralą zasilającą ten zbiornik – wylicza Czesław Bartkowski, prezes zarządu SPGK.
Przygotowania do tego wielkiego przedsięwzięcia trwały od lat. Od 2006 roku prowadzone były działania związane z opracowaniem niezbędnej dokumentacji projektowej. W 2009 roku złożono wniosek o dofinansowanie do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska. Rok później projekt otrzymał dofinansowanie z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Inwestycja, na którą Sanok czekał od lat, ruszyła w 2011 roku. Zarówno oczyszczalnia ścieków, jak i ujęcie wody były już technologicznie przestarzałe, stąd potrzeba ich modernizacji.
– Do wielkiej przebudowy systemu wodociągów i kanalizacji skłoniły nas także przepisy i normy unijne, którym miasto musi sprostać. Niespełnienie ich skutkowałoby w przyszłości płaceniem drastycznych kar. Dzięki tej inwestycji unowocześniono technologię oczyszczania ścieków, co bezsprzecznie wpłynie na poprawę środowiska doliny Sanu, więc będzie miało także wymiar ekologiczny. Pozwoli to na sprostanie polskim i unijnym przepisom. Jednak to nie jedyne korzyści. Mieszkańcy będą pili wodę o najwyższych standardach. Realizacja projektu zaowocuje także niezawodnością jej dostaw – tłumaczy Wojciech Blecharczyk, burmistrz Sanoka.
Początkowo koszty zadania miały sięgać 143 mln zł netto, jednak po rozstrzygniętych przetargach, okazało się, że zadanie zamknie się w kwocie prawie 101 mln zł netto, przy dofinansowaniu prawie 63 mln zł netto. Pozostała część wydatków stanowiąca wkład własny, pochodziła z emisji obligacji przychodowych, a także ze środków własnych SPGK. W 2012 roku NFOŚiGW przyznał przedsiębiorstwu dofinansowanie w formie dopłat do ceny wykupu obligacji, co w sumie dało kwotę ponad 5 mln zł.
Uroczyste oddanie obiektów do użytku odbyło się 27 listopada 2013 roku.
Komentarze (0)