Zapewnienie przez gminę obsługi właścicieli nieruchomości niezamieszkałych pozostających w lokalnym systemie odbierania odpadów musi nastąpić poprzez udzielenie zamówienia publicznego. Odmiennie niż względem nieruchomości zamieszkałych i mieszanych, zawarcie umowy w sprawie zamówienia publicznego musi nastąpić po przeprowadzeniu przetargu.

Zastosowanie innego trybu, w świetle literalnego brzmienia art. 6c ust. 2a ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (u.c.p.g.), jawi się jako niedopuszczalne, również w sytuacjach awaryjnych i atypowych.

Historia regulacji

Do 1 stycznia 2017 r. usługi odbioru odpadów komunalnych – niezależnie od tego, w jakiej kategorii nieruchomości zostały wytworzone – mogły zostać zapewnione przez gminę jedynie w warunkach uprzedniego przeprowadzenia przetargu. Wskazana sytuacja uległa zmianie po wejściu w życie regulacji ustanowionych w Ustawie z 22 czerwca 2016 r. o zmianie ustawy – Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw. Od tego momentu zapewnienie obsługi nieruchomości zamieszkałych i mieszanych może nastąpić poprzez zastosowanie każdego spośród znanych z ustawy Prawo zamówień publicznych (P.z.p.) trybów udzielenia zamówienia publicznego. Nabycie usług względem właścicieli nieruchomości...