Wątpliwości prawne

Wśród wielu pytań, jakie pojawiły się w związku z funkcjonowaniem ustawy o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji (tzw. ustawy wrakowej), jedno wymaga szczególnego rozważenia. Dotyczy ono zagadnienia, czy zakresem ustawy objęty jest również złom elektroniczny i elektryczny znajdujący się w pojazdach wycofanych z eksploatacji – zważywszy na fakt, iż poświęcono mu odrębne regulacje.

Ustawa o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji, która weszła w życie 14 marca 2005 r., nakłada na wskazane w ustawie kategorie przedsiębiorców szereg obowiązków, m.in. w zakresie zbiórki, odzysku i recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji1. Natomiast ustawa o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym została uchwalona 29 lipca 2005 r2. i weszła w życie 21 października 2005 r. (z wyjątkami wskazanymi w art. 96 tej ustawy).

Zakres przedmiotowy ustawy wrakowej
Zgodnie z art. 2 ustawy wrakowej jej przepisy stosuje się do pojazdów wyprodukowanych na terytorium kraju, pojazdów wprowadzonych na terytorium kraju w drodze importu lub wewnątrzwspólnotowego nabycia oraz do odpadów powstałych z pojazdów. Przepisów ustawy nie stosuje się natomiast do pojazdów historycznych.
Zgodnie ze słowniczkiem zawartym w art. 3 pkt 4 ustawy przez „pojazd” rozumie się pojazdy samochodowe zaliczone do kategorii M1 lub N1, określone w przepisach o ruchu drogowym, oraz trójkołowe pojazdy ...