Reklama

AD1A FITE 2024 [09.07-21.08.24]

Stanowisko TRMEW w sprawie projektu ustawy Prawo wodne

Stanowisko TRMEW w sprawie projektu ustawy Prawo wodne
Ewa Malicka, Towarzystwo Rozwoju Małych Elektrowni Wodnych
18.03.2015, o godz. 14:00
czas czytania: około 4 minut
0

- Przygotowana reforma gospodarki wodnej, obejmująca wprowadzenie nowej ustawy Prawo wodne, ogłoszonej 23 grudnia 2014 r. wraz z szeregiem aktów wykonawczych, wywołuje niepokój wśród użytkowników wód, do których należą przedsiębiorcy związani z hydroenergetyką - stwierdza w swoim stanowisku Towarzystwo Rozwoju Małych Elektrowni Wodnych.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

Reklama

AD2 AKADEMIA BDO [16.07-25.08.24]

trmewWynika to z oceny kierunku, w jakim zmierza polityka wodna Polski, a także z niebezpieczeństwa utraty praw nabytych i nieuzasadnionego zwiększania obciążeń użytkowników wód. Ponadto wątpliwości budzą intencje związane z wprowadzaniem zmian oraz ich skuteczność.

Sprzeciw branży hydroenergetycznej powoduje fakt, że reforma nie uwzględnia żadnych planów rozwoju w obszarze gospodarczego wykorzystania wód. Skonstruowana jest wyłącznie po to, aby osiągnąć cele środowiskowe. W nielicznych przypadkach uwzględnieniu mechanizmów sprzyjających gospodarce, a są one bardzo ogólnikowe, przypisano najniższy priorytet i nie ma żadnych narzędzi, które miałyby je uruchamiać. Mechanizmy prośrodowiskowe, np. zapisy dotyczące ochrony ryb o znaczeniu gospodarczym, umożliwiają urzędnikom na szczeblu regionalnym weryfikację prawomocnych pozwoleń wodnoprawnych, stwarzając ryzyko utraty praw nabytych przez dotychczasowych użytkowników wód i naruszenia zasady zakazującej działania prawa wstecz.

Kolejnym problemem jest kwestia opłat za wodę. W ciągu ostatnich kilku lat kondycja finansowa sektora hydroenergetycznego w Polsce uległa znacznemu pogorszeniu. Załamanie na rynku świadectw pochodzenia energii ze źródeł odnawialnych przy jednoczesnym wzroście kosztów funkcjonowania elektrowni wodnych, wynikającym z konieczności dostosowywania obiektów hydroenergetycznych do coraz bardziej rygorystycznych wymogów korzystania z wód, spowodowały znaczne obniżenie rentowności przedsięwzięć hydroenergetycznych. W tych warunkach planowane wprowadzenie opłat za wodę w hydroenergetyce w połączeniu z planowaną w ustawie o odnawialnych źródłach energii stopniową redukcją możliwości korzystania z instrumentów wsparcia przez istniejące elektrownie wodne doprowadzi nieuchronnie do likwidacji wielu z nich. Co ważne, obecnie energetyka wodna nie jest zwolniona z opłat związanych z użytkowaniem wody. Elektrownie wodne uiszczają opłaty za użytkowanie gruntów pokrytych wodami płynącymi oraz urządzeń hydrotechnicznych będących własnością Skarbu Państwa, a także ponoszą koszty usług związanych z utrzymaniem koryt rzek oraz państwowych urządzeń hydrotechnicznych. W projekcie ustawy, wbrew zapowiedziom, nie uwzględniono wyroku Trybunału Sprawiedliwości UE w sprawie skargi Komisji Europejskiej przeciwko Niemcom. Z wyroku wynika, że wdrożenie ramowej dyrektywy wodnej nie powoduje konieczności wprowadzenia opłat za pobór wód do celów energetyki wodnej. Wprowadzenie dodatkowych opłat z tytułu w pełni zwrotnego poboru wody przez elektrownie wodne jest więc działaniem nieuzasadnionym i niekoniecznym, które ponadto nie przyniesie zakładanych efektów.

Niepokojące nowości

Całkowitą nowością jest powołanie do życia zarządów dorzeczy. Jako państwowe osoby prawne są one finansowane z budżetu państwa oraz dotacji NFOŚiGW, a jednocześnie wykonują działalność gospodarczą. Branża hydroenergetyczna wyraża zaniepokojenie możliwością nadużywania przez zarządy dorzeczy pozycji dominującej ze względu na wyjątkowe przywileje, jakie przewidziano dla tych podmiotów w ramach prowadzonej przez nie działalności gospodarczej. Przywileje obejmują m.in. nieodpłatne nabycie i zwolnienie z opłat z tytułu użytkowania wieczystego wód, gruntów i nieruchomości, zwolnienie z opłaty rocznej za użytkowanie gruntów pokrytych wodami, nieruchomości i urządzeń wodnych, prawo pierwokupu nieruchomości oraz urządzeń wodnych, zwolnienie z udziału w konkursach ofert oraz pierwszeństwo w realizacji pozwolenia wodnoprawnego. Pozostali użytkownicy wód, prowadzący działalność gospodarczą w takim samym jak zarządy dorzecza zakresie (np. realizując przedsięwzięcia związane z energetyką wodną) nie będą mogły korzystać z wymienionych przywilejów, co stawia je w gorszej sytuacji, szczególnie wówczas, gdy w ramach nowego systemu wsparcia OZE będą z nimi bezpośrednio konkurować, oferując wytworzoną energię na aukcjach.

Kolejną ważną kwestią są reguły udostępniania budowli piętrzących, będących własnością Skarbu Państwa, na cele hydroenergetyki. Brak przejrzystych zasad w tym zakresie jest obecnie jedną z największych barier uniemożliwiających rozwój hydroenergetyki w Polsce. Skutkuje to tym, że spośród obiektów piętrzących stanowiących własność Skarbu Państwa i zinwentaryzowanych przez Krajowy Zarząd Gospodarki Wodnej tylko 4,5% wykorzystuje się do produkcji energii. Planowany w projekcie ustawy system konkursów ofert, stosowany obecnie przez niektóre instytucje zarządzające państwowymi budowlami piętrzącymi, jest nieskuteczny w przypadku obiektów, przy których mogą powstawać elektrownie wodne o stosunkowo niewielkiej mocy (do 500 kW). W takich sytuacjach powinna obowiązywać prosta zasada, stanowiąca, iż warunkiem oddania do eksploatacji tych urządzeń jest posiadanie przez użytkownika pozwolenia wodnoprawnego, a stawka opłat za użytkowanie powinna być z góry określona.

Ostatnim zasadniczym zastrzeżeniem środowiska hydroenergetyki jest brak rzetelnych analiz finansowych skutków wprowadzenia reformy. Z całą pewnością nie oceniono wpływu reformy na sektor energetyki wodnej, w tym efektów likwidacji części elektrowni wodnych z powodu utraty przez nie rentowności na skutek wprowadzenia opłat za wodę, a także w efekcie weryfikacji pozwoleń wodnoprawnych, odmowy ich odnawiania lub narzucania restrykcyjnych wymogów realizowania celów środowiskowych, bez uwzględniania warunków ekonomicznych.

Ewa Malicka, Towarzystwo Rozwoju Małych Elektrowni Wodnych

Tekst opublikowany w miesięczniku “Czysta Energia” (3/2015)

Tagi:

Udostępnij ten artykuł:

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.
Reklama

ad1d pszok [25.07-28.08.24]

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do
css.php
Copyright © 2024