Drzewa i krzewy jako cenne obiekty przyrodnicze podlegają ochronie, a jedną z jej form jest konieczność uzyskania – na podstawie art. 83 ust. 1 Ustawy z 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (DzU z 2023 r. poz. 1336 z późn. zm.) – zezwolenia na ich usunięcie. Nie wszystkie decyzje wydawane przez organy administracji są jednak satysfakcjonujące dla wnioskodawców.

Wnioskodawcy mogą być zainteresowani ponownym ubieganiem się o wydanie zezwolenia. Ponadto stan drzew lub krzewów jako składników przyrody ożywionej może ulegać zmianie. W związku z tym upływ czasu może przyczyniać się do wystąpienia zmian skutkujących koniecznością usunięcia drzew lub krzewów, na których usunięcie wcześniej organ odmówił wydania zezwolenia. Dlatego też w praktyce pojawia się problem, jak powinien zachować się organ administracji, do którego wpływa wniosek o ponowne wydanie zezwolenia, którego wcześniej odmówiono.

Decyzje administracyjne

Udzielając odpowiedzi na postawione pytanie, w pierwszej kolejności należy przypomnieć o zasadzie trwałości decyzji administracyjnych, mającej swoje umocowanie w art. 16 § 1 Kodeksu postępowania administracyjnego (dalej: k.p.a.). Zgodnie z postanowieniami tego przepisu: Decyzje, od których nie służy odwołanie w&nbs...