Na polski rynek trafia nawet do 200 tys. ton opon rocznie. Na ich producentów nałożony jest obowiązek odzysku z rynku trzech czwartych z nich, z czego minimum 15 proc. podlega recyklingowi. Według firm z branży to zdecydowanie za mało.

Centrum Utylizacji Opon Organizacji Odzysku podaje, że rocznie na świecie produkuje się nawet 22,5 mln ton opon. Z czego na rodzimy rynek trafia około 180 tys. ton. Z powodu wzrostu liczby pojazdów mechanicznych, liczba ta będzie wzrastać.

Z ostatniej prognozy Krajowego Planu Gospodarki Odpadami wynika, że w 2014 roku masa zużytych opon wyniosła 196,2 tys. ton. W tym roku ma to być 198,1 tys. ton, a za rok – 199,4 tys. ton. Za siedem lat liczba ta będzie oscylowała wokół 212,4 tys. ton.

CCJ 300 x 250

W związku z ciągłym wzrostem liczby eksploatowanych opon ze względu na rozwój gospodarczy i długi czas ich biodegradacji, wynoszący nawet do stu lat, stare opony są istotnym zagrożeniem dla środowiska. Stąd zakazane jest ich wyrzucanie nawet na wysypiskach śmieci.

Ustawa z 2001 roku o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej i depozytowej nakłada na nich obowiązek odzysku 75 proc. tonażu wprowadzonych na rynek opon.

Z czego około 15 proc. podlega recyklingowi materiałowemu, czyli odzyskiwaniu surowców wtórnych. To za mało – tłumaczy w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Maciej Jasiewicz, prezes zarządu Recykl Organizacja Odzysku i wiceprezes Grupy Recykl. – Chcielibyśmy, aby większy procent naszej produkcji był ulokowany w recyklingu materiałowym. Niestety, nie pomagają przepisy, które ograniczają obowiązek recyklingu do wspomnianych 15 proc. Zmiana wymaga rozporządzenia ministra środowiska, który – mamy nadzieje – w najbliższym czasie określi wyższe poziomy recyklingu właśnie dla odpadów ze zużytych opon – wyjaśnia.

Przerób opon w Grupie Recykl wynosi blisko 60 tys. ton rocznie.

Rynek możemy podzielić na dwa segmenty, czyli na rynek produktów i rynek usług. Rynek usług szacujemy na kwotę 30 mln zł, rynek produktów – na ok. 70 mln zł. Przy rynku usług mamy udział 10-proc., ale chcemy go w przeciągu kilku najbliższych lat zwiększyć. W rynku wyrobów mamy udział na poziomie 40 proc. i chcielibyśmy też dojść do wyższego poziomu wykorzystania– mówi Jasiewicz.

Jak dodaje Maciej Jasiewicz, w Polsce większość zużytych opon podlega odzyskowi energetycznemu, a około 20 procent poddawanych jest recyklingowi materiałowemu. Odzysk energetyczny to przede wszystkim wykorzystanie materiałów ze starych opon do uzyskiwania energii cieplnej.

Recykling materiałowy bardzo nas interesuje. Mówimy o przejęciu producenta wyrobów gotowych z większą możliwością wykorzystania naszego granulatu do recyklingu materiałowego – tłumaczy Jasiewicz. – Część naszej produkcji cały czas jeszcze jest ulokowana w cementowniach, dla których produkujemy paliwo alternatywne. To biznes, który nam się bardzo dobrze rozwija, ale chcielibyśmy, aby większy procent naszej produkcji trafiał do producentów wyrobów gotowych.

Grupa Recykl jest partnerem strategicznym Centrum Utylizacji Opon. Wykonuje na rzecz centrum nie tylko usługę odzysku i recyklingu, lecz także usługi logistyczne, czyli zbieranie opon z określonego terenu i dostarczanie ich do miejsc odzysku. Grupa obsługuje ponad tysiąc punktów na terenie kraju. Ma też dostawców surowca z Niemiec i Litwy.

źródło: Newseria Biznes

UDOSTĘPNIJ

Czytaj więcej

4 Komentarze

  1. Panie Artysta, Dlaczego Pan nie zagląda do linka najpierw, a wypowiada się nie mając wiedzy?
    Proszę wjeśc do linka i zobaczyć. REDISA jest niekwestionowanym liderem w recyklingu opon na świecie, poniżej opis zastosowania granulatu, który wykorzystują do produkcji.

    A na marginesie, klapki z opon zwiazane sznurkiem tak, to prawda. Gdy mieszkałem w Sudanie Południowym i Kongo to rzeczywiście takie zastosowania się spotykało. Jest to i tak zdecydowanie lepsze rozwiązanie niz palenie opon!

    Oto co robi REDISA:
    Rubber crumb can be used for a wide variety of purposes other than making tyres. Examples are:
    • Flooring material
    • Shock-absorbent pavers for playgrounds and public areas
    • Acoustic and vibration insulation materials
    • Hoses, gaskets, seals
    • Urban ‘furniture’: bollards, waste bins, road barriers
    • Rubber-modified asphalt (RMA)

    The last on the list, RMA, is a particularly interesting use. Rubber crumb can displace up to 22% of bitumen in road building, and produces a surface that is quieter, and is proven in multiple studies to halve the 20-year maintenance cost of a road.

    z pozdrowieniami,
    Piotr Barczak

  2. Przykład z Afryka nie jest do końca trafny. Tam ze zużytych opon wycina się podeszwy do klapek (obuwie)… i wiąże sznurkiem (mówię serio).
    Pozdrawiam

  3. Dorze ze sie o tym pisze. Jeszcze niedawno “eksperci” mówili o nie możliwości recyklingu opon.

    Dzis to jest ewidentny przyklad tego jak enegetyczne wykorzystanie odpadów KONKURUJE z recyklingiem w dostępie do cennego materiału.

    A nikiomu nie trzeba chyba przypominać hierarchi postępowania z odpadami, gdzie recykling znajduje się wyżej niż RDF.

    Wniosek:
    Zakaz przetwarzania opon na paliwo aternatywne RDF opon pomoże przemysłowi zajmującemu się recyklingiem i produkcją opon oraz innym produktów z tego materiału.

    Z pozdrowieniami,
    Piotr

    PS: Afryka Południowa już od lat osiąga bardzo duże poziomy recyklingu opon i pozostaje niekwestionowanym liderem w tym zakresie: http://www.redisa.org.za/Satellite/Home%20Waste%20Tyre%20Plan.html

    z pozdrowieniami,
    Piotr

Skomentuj