Reklama

AD1A PTAK GARDEN WARSAW EXPO [19.11-19.12.24]

Ustawa o OZE – kolejny już etap (4.0)

Ustawa o OZE – kolejny już etap (4.0)
16.12.2013, o godz. 9:24
czas czytania: około 5 minut
0

Realizacja wymienionych w niniejszym tekście uregulowań prawnych zapoczątkowała prace legislacyjne nad zmianą przepisów Prawa energetycznego i przygotowaniem projektu ustawy o odnawialnych źródłach energii.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

Reklama

AD1 Regionalne Leszno [05.11 – 25.11.2024]

Obowiązujący w Polsce system prawny, w tym w szczególności Ustawa z 10 kwietnia 1997 r. Prawo energetyczne (DzU z 2012 r. poz. 1059, ze zm.), w kompleksowy sposób reguluje kwestię rozwoju odnawialnych źródeł energii w Polsce, włączając w to elementy systemu wsparcia, ułatwienia o charakterze administracyjnym, kwestie preferencji przyłączania odnawialnych źródeł do sieci, zasady wykonywania działalności gospodarczej czy typu prosumenckiego. Natomiast wraz z przepisami środowiskowymi obejmuje także zagadnienia oceny wpływu tych źródeł na zdrowie ludzkie, środowisko, walory turystyczne, krajobrazowe i przyrodnicze oraz gospodarkę.

Uregulowania te są podstawą realizacji przez Polskę założeń Krajowego planu działania w zakresie energii ze źródeł odnawialnych, w tym w szczególności realizacji celów w obszarze udziału energetyki odnawialnej w miksie energetycznym do 2020 r.

Minister gospodarki jest odpowiedzialny za promowanie i rozwój wykorzystania odnawialnych źródeł energii (OZE) w kraju, a dodatkowo poprzez tworzone przepisy prawne zachęca potencjalnych inwestorów do podejmowania działań inwestycyjnych w zakresie wytwarzania energii z takich źródeł. Podstawą tych działań jest, zgodnie z postanowieniami dyrektywy 2009/28/WE w sprawie promowania stosowania energii ze źródeł odnawialnych zmieniającej i w następstwie uchylającej dyrektywy 2001/77/WE oraz 2003/30/WE, konieczność osiągnięcia co najmniej 15-procentowego udziału energii odnawialnej w końcowym zużyciu energii brutto.

Warto wiedzieć

Niemniej należy zaznaczyć, iż znaczna część tych regulacji została już wprowadzona do polskiego systemu prawa, w szczególności w ramach dotychczasowych nowelizacji ustawy Prawo energetyczne. Rozwinięcie niektórych z nich oraz propozycje dodatkowych regulacji, wskazanych jako niezbędne przez Komisję Europejską (KE), znajduje się w projekcie ustawy o odnawialnych źródłach energii.

Transpozycja większości przepisów wspomnianej dyrektywy 2009/28/WE została dokonana w ostatniej nowelizacji ustawy – Prawo energetyczne. Zakres przedmiotowy dotyczący sektora odnawialnych źródeł energii uregulowano w Ustawie z 26 lipca 2013 r. o zmianie ustawy – Prawo energetyczne oraz niektórych innych ustaw (DzU z 2013 r., poz. 984).

Niezależnie od wymienionych regulacji, Ministerstwo Gospodarki wypracowało w trakcie prac nad projektem ustawy o odnawialnych źródłach energii, w ramach działań Międzyresortowego Zespołu ds. Realizacji Polityki Energetycznej Polski do 2030 r., schemat zoptymalizowanych mechanizmów wsparcia dla producentów energii elektrycznej z OZE lub biogazu rolniczego. Jednym z podstawowych założeń leżących u podstaw prac koncepcyjnych było optymalne kosztowo wypełnienie zobowiązań OZE wynikających z pakietu klimatyczno-energetycznego, z uwzględnieniem zminimalizowania kosztów obciążających odbiorców energii oraz kosztów funkcjonowania systemu elektroenergetycznego.

Założenia aktualnego systemu wsparcia

Założono, iż w ramach nowego systemu wsparcia OZE aktualny pozostaje cel 19-procentowego udziału energii elektrycznej z OZE do 2020 r., wyznaczony w Polityce energetycznej Polski do 2030 r. oraz powtórzony w KPD.

Założony cel będzie osiągany w sposób maksymalnie przyjazny dla inwestorów, dzięki czemu zostanie zapewniona możliwość funkcjonowania (i finansowania) ich działalności przy najniższym koszcie.

W ramach podjętych prac ustalono, iż niezbędne jest adresowanie wsparcia w pierwszej kolejności do sprawdzonych i opanowanych technologii, które charakteryzują się największą stabilnością oraz najniższym kosztem wytwarzanej energii elektrycznej.

Wdrażane rozwiązania zapewnią możliwość elastycznego kontrolowania ilości i struktury mocy OZE w systemie elektroenergetycznym oraz całkowitych kosztów wsparcia tych źródeł. Oprócz nowego systemu wsparcia dla instalacji OZE, dodatkowe wsparcie otrzyma sektor MŚP w celu dywersyfikacji struktury wytwarzanej energii elektrycznej oraz zapewnienia wykorzystania krajowych zasobów energetycznych.

Zakresem optymalizacji objęto:
• utrzymanie obecnego systemu wsparcia dla istniejących instalacji odnawialnych źródeł energii, co zagwarantuje poszanowanie praw nabytych dla wszystkich, którzy byli wytwórcami energii elektrycznej z OZE przed wejściem w życie ustawy,
• Zaproponowanie nowych rozwiązań dla istniejących instalacji odnawialnych źródeł energii, w celu optymalizacji rachunku ekonomicznego,
• wdrożenie nowoczesnego systemu aukcji dla nowych i zmodernizowanych instalacji odnawialnych źródeł energii, gwarantującego maksymalizację korzyści związanych z potrzebą osiągnięcia określonego udziału OZE do 2020 r.,
• wprowadzenie rozwiązań umożliwiających rozwój małoskalowej energetyki prosumenckiej, służącej do zaspokajania własnych potrzeb energetycznych przez odbiorców.
Efekty tych prac zaprezentowano w ogłoszonym 12 listopada 2013 r. projekcie ustawy o odnawialnych źródłach energii, który aktualnie jest przedmiotem konsultacji społecznych i uzgodnień międzyresortowych (29 listopada 2013 r.) oraz konsultacji społecznych ze związkami zawodowymi i organizacjami pracodawców (termin składania uwag upływa 12 grudnia 2013 r.).
W związku z tym o aktualnych rozwiązaniach, ze względu na trwającą analizę zgłaszanych uwag do projektu ustawy o OZE, nie chciałbym mówić. Poza jednym wyjątkiem. Panuje bowiem powszechne przekonanie, iż projekt ustawy o OZE z października 2012 r. (dodam, że był on mocno krytykowany) stał się nagle, w opinii uczestników konsultacji społecznych, którzy ten projekt wcześniej odrzucali, rozwiązaniem doskonałym. Tej uwagi, nie chciałbym komentować, a wnioski z tego niech wyciągnie każdy z nas.

Kierunek – rozwiązania rynkowe

Pojawiające się krytyczne opinie o przyszłości branży OZE w Polsce w kontekście projektu ustawy o OZE (projekt 4.0 z listopada 2013 r.) wynikają z obaw i niewiedzy na temat funkcjonowania branży energetyki w przyszłości. Jest to zrozumiale. Jednak, w dynamicznie zmieniającym się otoczeniu nasza energetyka, a także sektor OZE, muszą zmierzać ku rozwiązaniom w pełni rynkowym, które stanowią szansę na wzrost efektywności i modernizację energetyki (także odnawialnej) jako części polskiej gospodarki.

Rozwiązania rynkowe są również nadzieją na zmniejszenie kosztów energii dla gospodarstw domowych, a ten aspekt jest szczególnie istotny w kwestii ewentualnej zgodności rozwiązań dotyczących wsparcia sektora OZE z zasadami dopuszczalności pomocy publicznej, co będzie badane przez Komisję Europejską w trakcie notyfikacji nowych rozwiązań.

Mając to na uwadze, starajmy się dostrzec nieco więcej niż tylko zagrożenia dla sektora odnawialnych źródeł energii. Takie szerokie spojrzenie na nowe i nieznane pozwoli na pozytywne postrzeganie rozwiązań w pełni rynkowych, zgłoszone do projektu ustawy o OZE uwagi dowodzą, iż przed nami jeszcze sporo pracy.

Na zakończenie pytanie. Co robić w sytuacji, gdy dzisiejsi uczestnicy sektora energetyki odnawialnej nie chcą zmian, a domagają się jedynie zapewnienia subsydiowania swego biznesu? Czy to jest gra fair?

Janusz Pilitowski, dyrektor, Departament Energii Odnawialnej, Ministerstwo Gospodarki

"Czysta Energia" 12/2013

Tagi:

Udostępnij ten artykuł:

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.
Reklama

ad2 odpady budowlane [04.11-03.12.24]

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do
css.php
Copyright © 2024