Reklama

AD1A VEOLIA [03.12-12.12.24]

W Polsce znów rośnie sprzedaż opon, w przeciwieństwie do UE

W Polsce znów rośnie sprzedaż opon, w przeciwieństwie do UE
dom
05.11.2021, o godz. 12:06
czas czytania: około 2 minut
0

Po trzech kwartałach 2021 r. ponownie zanotowano duże wzrosty sprzedaży opon w Polsce. Sprzedaż zwiększyła się następująco w poszczególnych segmentach: opony do samochodów osobowych +22 proc., SUV +42 proc., ciężarowych +18 proc., dostawczych +38 proc., rolniczych +41 proc,, przemysłowych +9 proc. Dane publikuje Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego (PZPO) na podstawie badań ETRMA. Tymczasem cały rynek europejski pozostaje bez zmian lub notuje spadki.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

W samym trzecim kwartale 2021 r. w Polsce sprzedaż zwiększyła się: w segmencie opon osobowych o +4 proc., SUV +26 proc., dostawczych +20 proc., motocyklowych +14 proc., a rolniczych +8 proc. Udział opon premium ponownie wzrósł o 2 pp. – zarówno w klasie opon do samochodów osobowych, SUV i dostawczych, jak również ciężarowych. Spada natomiast udział opon budżetowych w rynku.

– To kolejny znakomity kwartał w tym roku. Pomimo pracy fabryk pełną parą, cały czas widzimy duży popyt niemal we wszystkich segmentach. Jeśli nie wydarzy się nic niespodziewanego, to może być rekordowy rok. Także w porównaniu do lat sprzed pandemii. Szczególnie budujące jest to, że klienci i kierowcy doceniają wartość i bezpieczeństwo opon klasy premium. Ich udział rynkowy w segmencie osobowym przekroczył poziom 30 proc. – wyjaśnia Maciej Winiarz, prezes Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego (PZPO).

– Ważne jest, że wyraźnie widać wzrosty sprzedaży wobec 2019 r. – a więc okresu sprzed pandemii. Pokazuje to nie tylko popandemiczne odbicie, ale realny wzrost rynku. W segmencie motocykli mamy bardzo dobry rok w rejestracji nowych i słabszy w używanych maszyn – co powoduje, że efekty w popycie opon motocyklowych będziemy odczuwać w przyszłym sezonie. Niewielki zaś spadek w segmencie ciężarówek w samym trzecim kwartale to jedynie efekt mniejszej sprzedaży w klasie opon budżetowych. W klasach premium i średnich notujemy pokaźne wzrosty. Ich udział w rynku to odpowiednio 41 i 35 proc. – dodaje Piotr Sarnecki, dyrektor generalny PZPO.

Europejski rynek opon

W całej Europie nie zanotowano zmian sprzedaży opon – np. w segmencie opon do samochodów osobowych i ciężarowych, albo spadki – choćby -16 proc. w segmencie opon rolniczych. O 20 proc. wzrosła sprzedaż opon całorocznych, zaś o 11 proc. spadła w przypadku opon letnich, podczas gdy opony zimowe pozostają bez zmian.

– Podobnie jak w 2020 r., także w 2021 notujemy silny wzrost w segmencie opon całorocznych – pomimo ogólnych spadków sprzedaży. Dane pokazują również, że początek zdrowienia po pandemii jeszcze nie nastąpił dla naszego sektora. Mamy nadzieję, że nadchodzące miesiące przyniosą bardziej pozytywny trend – powiedziała Fazilet Cinaralp, sekretarz generalna Europejskiego Związku Producentów Opon i Gumy (ETRMA).

Udostępnij ten artykuł:

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.
Reklama

AD1A ENVICON 2024 [25.11-10.12.24]

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.
Reklama

ZM WEBINAR6 Fundacja Sendzimira [25.11-18.12.24]

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do Aktualności
css.php
Copyright © 2024