Reklama

AD1A FAMAK [29.05-30.06.24]

Warszawa. Rozpoczynają się prace nad strategią rozwoju miasta i planem ogólnym

Warszawa. Rozpoczynają się prace nad strategią rozwoju miasta i planem ogólnym
pap/jw
13.06.2024, o godz. 9:15
czas czytania: około 5 minut
0

Stołeczny ratusz rozpoczyna prace na dwoma ważnymi dokumentami mającym wpływ na przyszłość miasta. To strategia rozwoju miasta i plan ogólny. Według urzędników czasu na przygotowanie projektów jest bardzo mało. Termin ich wejścia w życie upływa w grudniu 2025 r.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

Reklama

AD2 NIEBEZPIECZNE [31.05-17.07.24]

W środę na spotkaniu z dziennikarzami wiceprezydent Warszawy Renata Kaznowska zaznaczyła, że konieczność przygotowania strategii rozwoju miasta oraz planu ogólnego wynika z przepisów, które zostały przyjęte w 2023 r. Podkreśliła, że przy sprzeciwie samorządów, jeśli chodzi o terminy. – Ponieważ te terminy są bardzo wyśrubowane – dodała.

Przewodnicząca komisji ładu przestrzennego Rady Warszawy, Ewa Janczar zaznaczyła że na cyklicznych zebraniach komisji będą zapraszani mieszkańcy i radni, ponieważ widać bardzo duże ich zainteresowanie tym tematem.

Z kolei pełnomocnik Prezydenta Warszawy ds. strategii rozwoju miasta Paulina Nowicka-Karpińska zaznaczyła, że prace nad strategią i planem ogólnym trzeba rozpocząć od uzyskania zgody Rady Warszawy. Radni zajmą się stosownymi uchwałami na sesji, która odbędzie się 4 lipca.

“Plan ogólny musi wynikać ze strategii rozwoju miasta”

Zgodnie z nimi, rolę studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego od stycznia 2026 r. przejmują strategia rozwoju gminy i plan ogólny.

– Kwestię kształtowania polityki przestrzennej przejmie strategia rozwoju gminy. Ustawodawca określa obowiązek i zakres tego dokumentu oraz tryb przygotowania tego dokumentu m.in kwestię konsultacji i opiniowania. Jeśli chodzi o szczegóły to będą one określone w planie ogólnym, który będzie cyfrową bazą danych. Plan ogólny musi wynikać ze strategii rozwoju miasta i z niego muszą wynikać plany miejscowe zagospodarowania przestrzennego – dodała Nowicka-Karpińska.

Zaznaczyła, że miasto przyjęło w 2018 r. strategię rozwoju miasta – Warszawa 2030 i ma doświadczenie w przygotowaniu takiego dokumentu, natomiast plan ogólny to nowość.

– Plan ogólny będzie aktem prawa miejscowego, co wzmacnia samorząd lokalny w prowadzeniu polityki przestrzennej i będzie wiążący dla decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu – powiedziała pełnomocnik. Podkreśliła, że dokumenty muszą być gotowe do końca 2025 r. Założenie miasta jest takie, by Rada Miasta w grudniu 2025 r. mogła na jednej sesji przyjąć najpierw strategię, a później uzupełniający ją plan ogólny.

Wizja Warszawy 2042-43

Zaznaczyła, że strategia rozwoju miasta będzie modelowo pokazywała, jak ma wyglądać Warszawa w latach 2042-43. Musi być zgodna z dokumentami wyższego rzędu, jak strategia ponadlokalna czy strategia województwa.

– To jest zakres minimalny, który możemy uzupełnić, np. o wizję miasta czy zarządzanie ryzykiem – przekazała Nowicka-Karpińska.

– Będzie to zbiór danych przestrzennych do wyświetlania w formie elektronicznej. Prezentowane będą w postaci grafiki przestrzennej prezentującej, co w tych danych siedzi – powiedział Bartosz Rozbiewski, dyrektor Biura Architektury i Planowania Przestrzennego które odpowiedzialne jest za wykonanie planu ogólnego.

Katalog funkcji

Strefy planistyczne będą nadawać funkcje poszczególnym obszarom miasta. Ich katalog  jest określony w ustawie i jest zamknięty. Natomiast dla każdej ze stref jest dopuszczona możliwość “miksów funkcjonalnych”.

Nowością są obszary uzupełnienia zabudowy, który miasto może, lecz nie musi wyznaczyć. To obszary, na których będzie możliwość wydawania warunków zabudowy w sytuacji braku planu miejscowego dla danego terenu. Poza nim takie decyzje nie będą mogły być wydawane. – Takie obszary są plombą w tkance miejskiej – dodał Rozbiewski.

Kolejnymi obszarami fakultatywnymi są obszary zabudowy śródmiejskiej, gdzie stosuje się szczególne przepisy budowlane dopuszczające np. mniejsze odległości między budynkami.

Każda strefa planistyczna będzie musiała mieć określony profil funkcjonalny i dopisane wskaźniki urbanistyczne. Miasto będzie podzielone na strefy. Każda strefa będzie miała funkcje i zostanie opisana liczbowo.

Warszawski plan ogólny będzie częścią ogólnego planu całego kraju.

Lex deweloper

Bartosz Rozbiewski wyjaśnił też, jak wpłynie to na specustawę mieszkaniową, tzw. lex deweloper. W obiegu prawnym pozostają uchwalone plany zagospodarowania, które w dalszym ciągu obowiązują. Plany charakteryzujące się wysokim stopniem zaawansowania, które zostały zaprezentowane szerokiej publice, będą mogły być kontynuowane na starych zasadach. – W momencie, gdy wejdzie w życie plan ogólny, to niezaawansowane i zupełnie nowe plany będą musiały już być w tym rygorze nowych przepisów i będą w pełni odpowiadać zmianom ustawowym – powiedział Rozbiewski.

Jeśli chodzi o decyzję o warunkach zabudowy to – zaznaczył – od 1 stycznia 2026 r., gdy nie będzie obowiązującego planu ogólnego, możliwość inwestowania poprzez warunki zabudowy chwilowo ustanie do czasu uchwalenia planu ogólnego.

– Dotychczasowo wydane WZ nie będą wygaszone, zostaną i będą mogły być podstawą prawną do dalszych działań. Natomiast nowe WZ-tki, które powstaną w zgodzie z planem ogólnym, będą miały 5-letni okres ważności – sprecyzował.

Zamysł jest taki, że specustawa zostanie wygaszona, czyli będzie funkcjonować do końca 2025 r. – Natomiast w jej miejsce pojawi się nowy instrument, którego korzyści odczuje zarówno miasto, jak i branża inwestycyjna – zapewnił.

Zieleń w mieście

Z punktu widzenia miasta, dobrym krokiem jest przeniesienie z obecnej specustawy: możliwości wkładu inwestycyjnego w rozwój lokalnej infrastruktury, możliwości poprawiania lokalnych terenów zieleni, a także możliwości przekazania miastu określonej puli mieszkań w danej inwestycji na potrzeby zasobu miejskiego.

Dyrektor pytany był o sprawę ważną dla wielu mieszkańców – przyszłość ogródków działkowych.

– Ogrody działkowe mogą być w trzech strefach: w zieleni, w wielofunkcyjnej strefie zabudowy jedno- i wielorodzinnej – powiedział Rozbiewski. Wyjaśnił, że chodzi o to, by nie wydzielać małych obszarów ROD-ów. – Ale to nie znaczy, że te ogródki znikną. Będą wskazane w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego, który uszczegóławia plan ogólny – dodał.

Harmonogram prac

Pełnomocnik Prezydenta Warszawy ds. strategii rozwoju miasta zaznaczyła, że harmonogram prac nad dokumentami jest rozpisany “co do dnia”. Urzędnicy zakładają, że projekt strategii zostanie opracowany w czerwcu 2025 r. natomiast projekt planu ogólnego – w marcu.

Nowicka-Karpińska zaprosiła wszystkich zainteresowanych na spotkanie informacyjne, które odbędzie się 4 września w Centrum Nauki Kopernik, na którym urzędnicy opowiedzą jak ten proces będzie przebiegał. Rozpocznie się wtedy dwutorowy dialog z mieszkańcami. Będzie to ankieta na temat rozwoju miasta do 2040 r. do wypełnienia online oraz rozdawana w miejscach aktywności lokalnej. – Tego samego dnia rozpocznie się formalne zbieranie wniosków do planu ogólnego – dodała.

Czas na składanie ankiet i wniosków – od 4 do 30 września br. Natomiast konsultacje społeczne i wyłożenie do publicznego wglądu planu ogólnego, a także zbieranie uwag, odbędzie się we wrześniu za rok.

Udostępnij ten artykuł:

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.
Reklama

AD2 wyzwania kontraktowe webinarium K. Babieracka [20.06-22.07.24]

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do Gospodarka i samorząd
css.php
Copyright © 2024