Realizowane są także dalsze prace legislacyjne, które umożliwią używanie w powszechnym obrocie nowych rodzajów biopaliw. Już teraz można stosować w Polsce dwa rodzaje tego typu paliw: estry metylowe kwasów tłuszczowych stanowiące samoistne paliwo oraz olej napędowy zawierającego 20 proc. ww. estrów (tzw. mieszanka B20). W najbliższym czasie do powszechnego obrotu dopuszczone zostanie biopaliwo składające się w 85 proc. z bioetanolu i 15 proc. z benzyny (tzw. mieszanka E85).
Według autorów raportu, ważnym elementem promocji stosowania biopaliw jest także mechanizm wsparcia obejmujący m.in. system ulg i zwolnień akcyzowych. Ustawa z dnia 11 maja 2007 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz o zmianie niektórych innych ustaw umożliwia wprowadzenie obniżonej stawki podatku akcyzowego dla biokomponentów stanowiących samoistne paliwa. Regulacja ta zmniejsza ponadto akcyzę dla benzyny silnikowej i oleju napędowego, zawierających powyżej 2 proc. biokomponentów. Biokomponenty stanowiące samoistne paliwa zostały wyłączone z grupy wyrobów podlegających opłacie paliwowej.
Z kolei przepisy ustawy z dnia 23 sierpnia 2007 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych umożliwią w latach 2007-2014 wytwórcom biokomponentów odliczenie od podatku kwoty stanowiącej 19 proc. nadwyżki kosztów wytworzenia biokomponentów nad kosztami wytworzenia paliw ciekłych o takiej samej wartości opałowej. Przepisy obu wymienionych wyżej ustaw znajdą zastosowanie w praktyce po uzyskaniu pozytywnej decyzji Komisji Europejskiej.
Ważnym elementem wsparcia produkcji biokomponentów jest przygotowany przez Ministerstwo Gospodarki „Wieloletni program promocji biopaliw lub innych paliw odnawialnych na lata 2008-2014”. W dokumencie przewidziano także rozwiązania dotyczące wprowadzenia systemu dopłat dla rolników uprawiających rośliny energetyczne z przeznaczeniem na biokomponenty, wsparcia inwestycyjngo ze środków unijnych oraz zwolnienia podmiotów stosujących biopaliwa ciekłe w pojazdach z opłat za wprowadzanie zanieczyszczeń do powietrza.
Program wprowadza również preferencje dla transportu publicznego w aglomeracjach miejskich, uzdrowiskach, na terenach chroniących przyrodę, wykorzystującego paliwa ekologiczne lub napędzane silnikami elektrycznymi lub hybrydowymi. Zachętą do tankowania biopaliw, także przez osoby fizyczne, będą ulgi w opłatach parkingowych. Do sukcesywnej wymiany własnego parku samochodowego na pojazdy przystosowane do spalania biopaliw ciekłych zostanie zobowiązana także administracja rządowa.
Z raportu wynika, że środki na produkcję biomasy do wykorzystania energetycznego innego niż transport będą pochodzić m.in. z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, wojewódzkich, powiatowych i gminnych funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej, Fundacji EkoFundusz oraz funduszy unijnych.
Raport zawiera również informacje na temat ilości wprowadzanych w ubiegłym roku biokomponentów: bioetanolu (70,8 tys. ton) i estrów (37,3 tys. ton) oraz wysokości zrealizowanego Narodowego Celu Wskaźnikowego (0,68 proc.). Przyjmuje się, że w roku 2008 i w latach kolejnych Narodowe Cele Wskaźnikowe zostaną wykonane na wcześniej założonym poziomie: dla 2008 r. – 3,45 proc., dla 2009 r. – 4,6 proc., dla 2010 r. – 5,75 proc., dla 2011 r. – 6,2 proc., dla 2012 r. – 6,65 proc., dla 2013 r. – 7,1 proc.
Po przyjęciu przez Radę Ministrów przedmiotowy raport zostanie przekazany Komisji Europejskiej i ogłoszony, w drodze obwieszczenia, w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski”.
źródło: Ministerstwo Gospodarki
Komentarze (0)