Opublikowany przez Eurostat tzw. wskaźnik cyrkularności Polski (cyrkularnego wykorzystywania materiałów) wynosi tylko 9,8 proc. Jest on niższy niż unijna średnia. Tymczasem gospodarka obiegu zamkniętego to obecnie jeden z ważniejszych ogólnoświatowych trendów. Jako społeczeństwo konsumujemy coraz więcej, ilość wytwarzanych przez nas odpadów rośnie, a zasoby naturalne są coraz bardziej eksploatowane. Niezbędne jest zatem zintensyfikowanie procesu zmiany modelu gospodarki liniowej na cyrkularny, czyli takiego, w którym materiały używane przez społeczeństwo lub w trakcie produkcji są wielokrotnie wykorzystywane.
– Cieszę się, że, również dzięki konkursowi Stena Recycling, z roku na rok zainteresowanie kwestiami związanymi z gospodarką cyrkularną rośnie. Jako członek jury muszę przyznać, że w tym roku było bardzo trudno wybrać najlepsze zgłoszone działania również dlatego, że firmy uczestniczące w konkursie reprezentowały bardzo różne branże. Pokazuje to jednak, że GOZ możemy wprowadzić w różnych gałęziach przemysłu. Mam nadzieję, że tegoroczne pomysły będą inspiracją dla innych firm do wdrażania cyrkularnych rozwiązań – mówi Michał Mikołajczyk z Organizacji Odzysku Opakowań Rekopol.
– Rekordowa liczba nadesłanych zgłoszeń pokazała, że coraz więcej firm działających w wielu różnych obszarach dąży do tego, aby znaleźć procesy, które pomogą dostosować działalność do gospodarki o obiegu zamkniętym. Cieszy fakt, że cyrkularne inicjatywy są nie tylko domeną korporacji. Liderzy cyrkularnych praktyk to również mniejsze przedsiębiorstwa i startupy. Dodatkowo, obserwujemy coraz większe zainteresowanie tematyką GOZ wśród studentów – powiedział Piotr Bruździak ze Stena Recycling.
Liderzy GOZ 2020
Pierwsze miejsce w kategorii „Wdrożone praktyki z obszaru GOZ” otrzymały ex-aequo trzy firmy: Carrefour Polska i Swapp! Sp. z o.o. za wspólne uruchomienie refillomatów kosmetyków, które zachęcają klientów do ograniczania użycia jednorazowych opakowań plastikowych podczas zakupów oraz startup Creative Publishing Katarzyna Drewniany za projekt „Circular Scrap” czyli pierwszą platformę w branży modowej, specjalizująca się we włączaniu w ponowny obieg poprodukcyjnych odpadów tekstylnych.
Dodatkowo, wyróżnienia za wdrożone praktyki GOZ otrzymali: BASF Polska za stworzenie wysokiej jakości uniwersalnego biodegradowalnego tworzywa Ecovio®, oraz Żywiec Zdrój za wykonanie zobowiązania polegającego na zebraniu i poddaniu recyklingowi takiej ilości plastiku, jaką firma wprowadziła na rynek.
Jako najlepsze rozwiązanie w kategorii „Wdrożone działania promujące GOZ” jury konkursu uznało inicjatywę „Naprawiaj, nie wyrzucaj” realizowaną przez platformę edukacyjno-sprzedażową North.pl, która stawia na wielokrotne użytkowanie i wymianę uszkodzonych części w sprzętach AGD i RTV. Wyróżnienia w tej kategorii otrzymały również firmy: Jeronimo Martins Polska oraz Amazon Fulfillment Poland. Sieć sklepów Biedronka została doceniona za umieszczanie kolorowych piktogramów segregacji na opakowaniach produktów marek własnych. W tym przypadku dostrzeżono szeroką skalę dotarcia do konsumentów, a co za tym idzie realną możliwość poprawy segregacji odpadów. Z kolei Amazon Fulfillment Poland otrzymał wyróżnienie za realizowanie oddolnych działań i inicjatyw z zakresu zrównoważonego rozwoju oraz przenoszenie ich na skalę całego przedsiębiorstwa.
Spośród „Propozycji wdrożeń GOZ” zgłoszonych przez studentów, nagrodę główną otrzymał Łukasz Ziemba (Akademia Sztuk Pięknych w Katowicach) za projekt „Łach”, który angażuje osadzonych w produkcję pokrowców na telefony, laptopy czy tablety z resztek materiałów powstających podczas produkcji odzieży roboczej. Dodatkowe wyróżnienie otrzymali Piotr Długosz i Jacek Organiściak (Politechnika Łódzka) za wspólny projekt „Wielorazowe opakowanie kurierskie”, którego celem jest minimalizacja produkcji odpadów przez wprowadzenie opakowania kurierskiego wielokrotnego użytku, wykonanego z „zielonych” polimerów.
Komentarze (0)