Z Warszawy na Mazury rzekami. Plan już w realizacji

Z Warszawy na Mazury rzekami. Plan już w realizacji
ko
27.08.2018, o godz. 14:50
czas czytania: około 2 minut
1

W Ostrołęce trwają roboty pogłębiarskie rzeki Narew. To element planu przywrócenia połączenia Warszawy z Wielkimi Jeziorami Mazurskimi.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

Przywrócenie połączenia rzecznego między Warszawą a Mazurami na szlaku Stefana Batorego, prowadzącym rzekami Narew i Pisa, zapowiedział na początku sierpnia minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk. Podkreślił, że pierwszy krok został już zrobiony – z Warszawy można bez problemu dopłynąć do Zalewu Zegrzyńskiego.

Roboty pogłębiarskie wykonano na odcinku wejściowym do Kanału – od śluzy w kierunku Wisły. W przyszłym roku planowana jest budowa na warszawskim odcinku Wisły ostróg i budowli regulacyjnych, co będzie kosztowało około 0,5 mln.

Łączny koszt przedsięwzięcia to około 426 mln zł. Inwestycja ma potrwać 3-4 lata. – Udrażniamy Warszawę dla turystyki, dla sportu i rekreacji i otwieramy Warszawę na jeziora mazurskie – tłumaczył na konferencji prasowej Przemysław Daca, prezes Wód Polskich.

W Ostrołęce praca wre

Port w Ostrołęce, gdzie rozpoczęły się kolejne prace, został wybudowany 35 lat temu i przez ten czas tylko raz był odmulany, nie odbywały się tam też żadne prace konserwatorskie. Po zakończeniu robót do portu będą mogły wpłynąć i zacumować jednostki pływające. Port będzie służył mieszkańcom i  turystom, bo stanie się ważnym przystankiem na szlaku z Warszawy na Wielkie Jeziora Mazurskie.

Do odmulenia jest około 5000 m³ dna basenu i wejścia do portu zlokalizowanego na brzegu rzeki Narew. Przewidywany termin zakończenia prac to koniec października tego roku.

W tym roku Wody Polskie zmodernizowały już nadbrzeże Narwi w Ostrołęce. Wymieniono stare i wystające uchwyty po odbojnicach, które stwarzały niebezpieczeństwo dla odpoczywających nad wodą. Zamontowanych zostało 450 odbojnic wzdłuż całego betonowego nadbrzeża oraz wymienione wszystkie odbojnice na slipie do wodowania łodzi i kajaków. Nadbrzeże Narwi w okolicach plaży miejskiej zostało też oczyszczone ze śmieci: starych opon i betonowych elementów.

Rzeki tylko naturalne, mówią ekolodzy

Do planów udrożniania szlaków wodnych zdecydowanie negatywnie odnoszą się organizacje ekologiczne. Koalicja Ratujmy Rzeki, skupiająca 33 organizacje pozarządowe, apeluje, by “rząd wycofał się z dążenia do utworzenia sieci międzynarodowych dróg wodnych i ukierunkował swe działania na trwałe, zrównoważone rozwiązania, korzystne i dla ludzi i dla środowiska”.

Kategorie:

Udostępnij ten artykuł:

Komentarze (1)


Marian Wodyniema

Komentarz #13669 dodany 2018-08-28 16:47:23

Utopia w realizacji..... ujarzmimy wodę jak za komuny. Czemu nie dopasujemy środków transportu do rzeki tylko odwrotnie?

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do Woda i ścieki
css.php
Copyright © 2024