Zielona transformacja w transporcie publicznym
Choć art. 35 Ustawy z 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych wchodzi w życie dopiero 1 stycznia 2025 r. (zapewnienie przez JST 30% elektryków we flocie pojazdów), a art. 36 – 1 stycznia 2028 r. (30% w przypadku autobusów), podmioty zobowiązane muszą już teraz przygotować się do zapewnienia co najmniej 30-procentowego udziału tego typu autobusów we flocie obsługującej ich obszar. Ustawa o elektromobilności spotyka się z krytyką ze strony ekspertów, którzy wskazują na brak przygotowania Polski do jej szybkiego wdrożenia.
Stopień przygotowania do zielonej transformacji w transporcie publicznym w Polsce jest zróżnicowany i uzależniony od wielu czynników. Jednym z największych wyzwań, z jakimi borykają się polscy przedsiębiorcy, są koszty inwestycji. Wprowadzenie ekologicznych rozwiązań, takich jak zakup elektrycznych lub wodorowych autobusów czy modernizacja infrastruktury, wiąże się z wysokimi kosztami, które stanowią barierę. Jednak zielona transformacja transportu publicznego staje się w Polsce nieuchronną rzeczywistością. Miasta nie tylko inwestują w ekologiczne pojazdy, ale także modernizują swoją infrastrukturę, stawiając na tabor zasilany energią elektryczną oraz hybrydową flotę autobusów. Wspierane przez fundusze unijne spółki wciąż jednak borykają się z s...