Transport samochodowy pozostaje nadal jednym z czynników decydujących o zagospodarowaniu terenów miast, w których mieszka już większość populacji – wg prognoz 5 mld do 2030 r. Dla przykładu w Polsce zarejestrowanych jest ponad 26,6 mln samochodów osobowych (o 2,2% więcej niż rok wcześniej), co stanowi blisko 80% wszystkich pojazdów kołowych. Taka liczba aut wymaga odpowiedniej infrastruktury drogowej oraz zapewnienia możliwości parkowania w pobliżu miejsc zamieszkania, miejsc pracy lub usług.

Zewnętrzne parkingi związane z dużymi obiektami handlowymi, lotniskami, szpitalami, urzędami, stacjami paliw, MOP-ami (miejscami obsługi pasażerów przy autostradach) to wielohektarowe powierzchnie, które mogą pomieścić nawet kilka tysięcy samochodów jednocześnie. Zazwyczaj są to obiekty infrastruktury wykonane w tradycyjnej technologii drogowej z utwardzoną i nieprzepuszczalną nawierzchnią. Ponieważ miasta na całym świecie borykają się z szeregiem dysfunkcji – groźnych w kontekście postępujących zmian klimatu dla środowiska przyrodniczego i warunków życia społecznego, tradycyjne podejście do budowy placów parkingowych staje się stopniowo anachronizmem.

Dane IFLA

Zgodnie z raportem IFLA (International Federation of Landscape Architects) największe problemy powodowane przez nawierzchnie nieprzepuszczalne w miastach to: akumulacja cie...