Przede wszystkim znaczna część uprawnień do emisji gazów cieplarnianych będzie kupowana na aukcjach. Polska, podobnie jak inne państwa członkowskie, jest obowiązana przeprowadzić pierwsze aukcje już przed końcem 2012 r. – mamy do sprzedania blisko 15 mln uprawnień, które po dzisiejszych cenach wygenerowałyby przychód do budżetu na poziomie ok. 450 mln złotych. Polska przygotowuje krajową platformę aukcyjną, która będzie funkcjonować w UE równolegle z europejską londyńską i berlińską.
Dzięki przyjęciu nowej ustawy zostaną określone zasady wydawania pieniędzy ze sprzedaży uprawnień na aukcji. Każdy kraj członkowski decyduje jak zagospodarować dochody uzyskane na aukcjach. Przynajmniej 50% tych dochodów lub ich równowartość powinna być wydana na cele związane z polityką klimatyczną (zgodnie z art. 10 ust. 3 dyrektywy 2003/87/WE).
Dodatkowo, Polska określi przydział uprawnień do emisji dla przedsiębiorstw z sektora przemysłowego niewytwarzających energii elektrycznej (zgodnie z zasadami określonymi w art. 10a dyrektywy, tzn. przydział w oparciu o wskaźniki emisji gazów cieplarnianych odnoszące się do konkretnych rodzajów paliw, tzw. benchmarki) i dla wytwórców energii elektrycznej (na mocy art. 10c dyrektywy, tzw. derogacje). Polskie elektrownie i elektrociepłownie na mocy wniosku derogacyjnego otrzymają do 70 proc. bezpłatnych uprawnień w 2013 r. Następnie co rok liczba bezpłatnych uprawnień do emisji będzie się odpowiednio zmniejszać, aż do osiągnięcia pełnej odpłatności za pozwolenia w 2020 r. Należy jednak zaznaczyć, że instalacje wytwarzające energię elektryczną, aby otrzymać bezpłatne uprawnienia, muszą wykazać, iż równowartość otrzymanych uprawnień przeznaczają na inwestycje modernizujące.
Nowa ustawa to także krok w kierunku ograniczenia zjawiska przenoszenia produkcji przemysłowej oraz związanej z tym emisji poza obszar Unii Europejskiej (tzw. ucieczki emisji CO₂). Niektóre branże (np. produkcja cementu, wapna, czy miedzi) na zasadzie wyjątku, zostaną zwolnione z obowiązku kupowania wszystkich uprawnień do emisji na aukcji – otrzymają je w znacznej mierze za darmo.
Dzięki zmianom w ustawie będzie także określony schemat monitorowania emisji gazów cieplarnianych w UE i wykonania Protokołu z Kioto, wykaz sektorów i podsektorów uważanych za narażonych na znaczące ryzyko tzw. ucieczki emisji. Określone zostaną też zasady wykorzystania różnych typów jednostek emisji (EUA, EUAA, CER, ERU) oraz możliwości wykorzystania projektów w zakresie redukcji emisji gazów cieplarnianych na terenie Polski. W ustawie wprowadzone zostaną przepisy dotyczące wykorzystania i przenoszenia na kolejny okres rozliczeniowy jednostek redukcji emisji i jednostek poświadczonej redukcji emisji, które mogą być wykorzystane w systemie.
Ostatniej nowelizacji ustawy z 2004 r. o wspólnotowym systemie handlu uprawnieniami do emisji do powietrza gazów cieplarnianych i innych substancji dokonano w 2011 r. m.in. wprowadzając do systemu handlu uprawnieniami do emisji lotnictwo.
źródło: MŚ
Komentarze (0)