Reklama

AD1A TOMRA [15.04-15.05.24]

ZMP podsumowuje trzy miesiące pandemii

ZMP podsumowuje trzy miesiące pandemii
Barbara Krawczyk
07.07.2020, o godz. 9:28
czas czytania: około 3 minut
0

Na specjalnym zgromadzeniu, które odbyło się 3 lipca Zarząd ZMP podsumował trzy miesiące epidemii. Mówiono m.in. o rozwiązaniach antycovidowych dla miast, zmianach systemowych w gospodarce odpadami i zrównoważonym rozwoju miast.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

Reklama

AD1B regionalne Bolesławiec [09.04-23.04.24]

Andrzej Porawski, dyrektor Biura ZMP, mówił m.in. o pracy Związku w okresie pandemii w kontekście organizacyjnym. Podkreślał dobrą współpracę z Unią Metropolii Polskich, a także poinformował, że biuro ZMP funkcjonuje bez zarzutu w trybie online, bez przeszkód są też realizowane wszystkie projekty, dzięki czemu przepływy finansowe odbywają się płynnie. Związek nie ma problemów finansowych, gdyż wszystkie miasta, mimo licznych wewnętrznych trudności opłaciły już składkę członkowską, za co należą się im podziękowania.

Niezbędne wsparcie

Zarząd ZMP poparł senacki projekt ustawy o szczególnych rozwiązaniach (COVID-19) dla samorządu terytorialnego (druk sejmowy 434) i projekt ustawy o subwencji rekompensującej dla JST (COVID-19) w r. 2020 (poselski SLD, druk 442). Przedstawiciele miast w swoich opiniach poinformowali, że skutki pandemii mają bezpośredni wpływ na zmniejszenie się dochodów JST, dlatego zasadne jest złagodzenie w latach 2020-2025 limitów wynikających z art. 242 i 243 ustawy o finansach publicznych. Odbudowa gospodarki będzie nastę­pować powoli, a zmniejszenie dochodów będzie jeszcze długo widoczne. – Subwencji rekompensującej nie będzie, ale będzie 6 mld zł w ramach Funduszu Inwestycji Lokalnych. Dobre i to, nieważne jak, byle wsparcie szło w sensownym kierunku – mówił Zygmunt Frankiewicz, prezes ZMP, senator.

Pozytywne rekomendacje

Ponadto Andrzej Porawski przedstawił informację na temat wstępnych założeń projektu ustawy o zrównoważonym rozwoju miast i polityce miejskiej. Jego zdaniem na obecnym o wczesnym etapie prac, ich przebieg jest konstruktywny, w dobrej współpracy z Ministerstwem Funduszy i Polityki Regionalnej. Za kilka tygodni zostanie przygotowany ostateczny projekt założeń, który poddany zostanie konsultacjom.

Pozytywną opinię uzyskał projekt rozporządzenia w sprawie zbiorów danych przestrzennych oraz metadanych w zakresie zagospodarowania przestrzen­nego, z tym, że miasta zgłosiły do niego wiele szczegółowych uwag (dotyczą one np. doprecyzowania niektórych zapisów). Usystematyzowanie wskazane w rozporządzeniu ułatwi i usprawni proces przygotowania i udostępniania danych przestrzennych, a przede wszystkim ich przepływ między samorządami.

– Rozporządzenie jest związane ze zmianą ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, która wejdzie w życie 31 października br. i wprowadzi przepisy dotyczące zbiorów danych przestrzennych dla dokumentów planistycznych. Od 10 lat ZMP stara się uporządkować tę sferę i to jest pierwszy, od dawna wyczekiwany krok. Nie udało się do tej pory ustalić jednolitych standardów danych przestrzennych przez opór lobby architektów i urbanistów – tłumaczył Jan Maciej Czajkowski, ekspert ZMP J.M. Czajkowski.

Dodał, że po wejściu w życie tych przepisów, wszystkie gminy i miasta będą musiały w ciągu dwóch lat dostosować swoje standardy. Dla planów będących w trakcie opracowania okres przejściowy nie został określony. Bezpośrednim skutkiem dla planów uchwalanych po 31 października będzie konieczność dodania do uchwały załącznika z danymi przestrzennymi, zgodnymi z ostateczną wersją konsultowanego rozporządzenia. Wątpliwości dotyczą skutków finansowych, których się nie wskazuje, a już są pewne sygnały, że usługi będą droższe. Niezbędne też będzie uporządkowanie innych wymogów dotyczących materiałów planistycznych, aby była spójność w całej sferze.

Niezbędne zmiany

Podczas spotkania odniesiono się również do projektu uchwał Rady Ministrów w sprawie ustanowienia programu wieloletniego pn. „Program Budowy 100 Obwodnic na lata 2020-2030”, w sprawie funduszu inwestycji samorządowych oraz w sprawie zmian granic gmin i powiatów, nadania statusu miast (…). W kwestii obwodnic zarzucono zarządzającym tym programem: lekceważenie uwag miast, ręczne sterowanie programem, brak miast powyżej 300 tys. mieszkańców, przejrzystości zasad czy jasnych kryteriów.

Apelowano też o pilne rozwiązanie kwestii ROP (rozszerzona odpowiedzialność producentów. Zagadnienia to odnoszące się do rynku odpadów opakowaniowych wymaga konsultacji z miastami, w celu znalezienia najbardziej elastycznych zapisów dla tworzonego systemu. Prezes ZMP stwierdził, że niezbędne jest podjęcie prac nad zmianą całego systemu zagospodarowania odpadów w Polsce. Senat jest skłonny pomóc przy pracy nad nowym projektem ustawy. Trzeba bronić samorządów, które są niesłusznie obwiniane za wadliwie skonstruowany cały system.

W trakcie posiedzenia Zarząd ZMP przyjął w poczet miast członkowskich Kłodzko
(woj. dolnośląskie), które już należało do Związku w latach 1996-2015. Obecnie ZMP liczy 332 miasta.

Udostępnij ten artykuł:

Reklama

AD2 Kontrole odpadów samorządy (03.04-22.04.24)

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.
Reklama

ad1d MBP [12.04-27.05.24]

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.
Reklama

AD3b PZO 2024 [19.04-11.06.24]

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do Gospodarka i samorząd
css.php
Copyright © 2024