Przetarg zakłada montaż 1041 sztuk paneli fotowoltaicznych. Ich moc szczytowa ma wynosić ok. 400 kW, a szacunkowa produkcja roczna ponad 465 MWh. Panele będą wykonane ze szkła hartowanego z powłoką antyrefleksyjną. Pojedynczy panel będzie miał prawie 2 m długości, ponad 1 m szerokości i wagę blisko 25 kg.
Fotowoltaika jeszcze w tym roku
Najniższa oferta jaka wpłynęła w ramach przetargu na montaż ponad 1 tys. paneli fotowoltaicznych na dachu zajezdni PKM Katowice zlokalizowanej przy ul. Mickiewicza 59 wynosi 3,3 mln zł. Najwyższa oferta opiewa na 8,4 mln zł, podczas gdy PKM planował przeznaczyć na projekt nieco ponad 5,3 mln zł. 8 spośród 10 złożonych w przetargu propozycji mieści się w tym budżecie. Na wybór oferty wpływ będzie miała ocena złożonych ofert pod kątem zaproponowanej ceny oraz właściwości techniczno-eksploatacyjnych zaproponowanej instalacji.
– Wchodzimy w kluczową fazę projektu, czyli wybór wykonawcy, który będzie odpowiadał za montaż paneli fotowoltaicznych. Jako jeden z największych przewoźników na Śląsku stawiamy na innowacyjne technologie, które nie tylko usprawnią transport, ale również będą korzystne dla środowiska – podkreśla Roman Urbańczyk, prezes PKM Katowice. Po przeanalizowaniu ofert przez komisję przetargową wybrany zostanie wykonawca, który na realizację zadania będzie miał 7 miesięcy od momentu podpisania umowy. Oznacza to, że montaż paneli powinien zakończyć się jeszcze w tym roku.
Panele zostaną zamontowane na dachu zajezdni i budynków warsztatowych. Łącznie mają zająć powierzchnię prawie 2 250 m2, czyli tyle, ile mniej więcej 11 standardowych kortów tenisowych. Oprócz tego wykonawca ma dostarczyć także magazyn energii, którego pojemność będzie wynosić do 900 kW, wyposażony m.in. w zasobnik energii, transformator, a także system sterowania, wykrywania i gaszenia ewentualnego pożaru oraz klimatyzacji. Po podpisaniu umowy wykonawca będzie miał 7 miesięcy na realizację zadania.
Katowice chcą być zielone
W ostatnim czasie w spółce pojawiły się też bardziej przyjazne środowisku pojazdy. – Jeśli chodzi o autobusy to normę EURO 6 spełnia już ponad 50% pojazdów, a normę EEV 1/4 pojazdów. W ostatnich latach flota PKM-u wzbogaciła się m.in. o autobusy hybrydowe oraz na gaz CNG – informuje prezydent Katowic Marcin Krupa. Natomiast na początku lutego spółka zawarła umowę o wartości 117 mln zł na dostarczenie do połowy przyszłego roku 30 nowych autobusów elektrycznych. Zdaniem prezydenta nowoczesne i wygodne pojazdy mogą mieć wpływ na decyzje mieszkańców dotyczące wyboru środka lokomocji.
– Od 2019 r. PKM Katowice ma w swojej flocie autobusy o napędzie elektrycznym, których obecnie jest 28 i m.in. do ich ładowania będzie wykorzystywany prąd z instalacji, która w wyniku zbliżającego się do rozstrzygnięcia przetargu zostanie zamontowana na dachu zajezdni – kończy prezydent Krupa.
Wcześniej, bo pod koniec 2023 r., fotowoltaika pojawiła się też na terenie MPGK przy ul. Żwirowej – to ponad 2 tys. sztuk paneli zamontowanych na nieczynnej kwaterze składowiska odpadów. Produkowany prąd jest wykorzystywany przez znajdujący się niedaleko Zakład Odzysku i Unieszkodliwiania Odpadów. W 2024 r. instalacja wyprodukowała ponad 1250 MWh energii. Koszt tej inwestycji wyniósł nieco ponad 4,6 mln zł. Natomiast w ubiegłym roku na pięciu budynkach katowickich Ochotniczych Straży Pożarnych, które znajdują się w zasobie KZGM zamontowanych zostało łącznie 219 paneli fotowoltaicznych – koszt tej inwestycji wyniósł 310 tys. zł.
Komentarze (0)