W minionym sezonie żeglugowym, czyli od maja do końca października, przez system dwóch śluz Guzianka I i Guzianka II przepłynęło blisko 20 tys. jachtów i statków. Przez tzw. “starą” śluzę Guzianka prześluzowano 7 tys. jednostek, a przez nową śluzę, która pracowała drugi sezon – prawie 13 tysięcy.

Śluzy Guzianka I oraz II oddzielają mazurskie jeziora Guzianka Mała i Bełdany. Między tymi akwenami różnica poziomu lustra wody wynosi 2 metry. W ostatnich latach, gdy rosła liczba żeglarzy, śluza w Guziance był wiecznie zakorkowana. W związku z tym Wody Polskie zbudowały obok kolejną śluzę – Guzianka II.

W tym sezonie na bieżąco

– W tym sezonie żeglugowym nie było wielogodzinnych kolejek oczekujących na śluzowanie. Przeprawy odbywały się na bieżąco, a wodniacy i żeglarze wielokrotnie podkreślali, że zmienił się komfort przeprawy i skrócił czas samego śluzowania – mówi Agnieszka Giełażyn-Sasimowicz, rzeczniczka Wód Polskich.

Budowa nowej Guzianki rozpoczęła się w październiku 2018 r. i kosztowała ponad 30 mln zł – z tego środki UE stanowiły ponad 16 mln zł, środki budżetu państwa – ponad 3 mln zł, a pozostałe pieniądze to wkład własny Wód Polskich. Uruchomiono ją w 2020 roku i była to pierwsza od czasów II wojny światowej tego typu inwestycja na Wielkich Jeziorach Mazurskich.

Rekord

W sezonie roku 2020 przez obie Guzianki prześluzowano rekordową liczbę 22 tys. statków i jachtów. Dla porównania, zanim nie było nowej śluzy, przez Guziankę przepłynęło w sezonie 2019 15,4 tys. jednostek. Wielokrotnie żeglarze czekali na śluzowanie nawet kilka godzin. Jeszcze w tym roku Wody Polskie zamierzają ogłosić przetarg na remont starej śluzy Guzianka.

Czytaj więcej

Skomentuj