W poniedziałek ruszyła ogólnopolska kampania zachęcająca Polaków do wytwarzania taniej energii elektrycznej na własne potrzeby przez instalację paneli fotowoltaicznych na dachach domów jednorodzinnych. Resort klimatu poinformował, że ambasadorką akcji została aktorka Małgorzata Kożuchowska, a kampania jest realizowana przez MK, NFOŚiGW oraz bank PKO.
Celem tej kampanii ma być budowanie świadomości o możliwościach płynących z wykorzystania energii odnawialnej w polskich domach jednorodzinnych oraz rozwijanie rodzimego rynku mikroinstalacji fotowoltaicznych.
Obecnie moc wszystkich polskich instalacji PV to już ponad 1,83 GW, z czego prosumenci generują aż 1,2 GW. Według danych Urzędu Regulacji Energetyki, na koniec 2014 r. mieliśmy 20 MW mocy fotowoltaicznych, co oznacza, że w ok. 5,5 roku moc ta wzrosła aż o 9 tys. proc. Tym samym Polska jest obecnie na piatym miejscu w UE, jeśli chodzi o przyrost nowych mocy fotowoltaicznych, a dzięki fotowoltaice emitujemy ponad 1,5 mln ton CO2 rocznie mniej.
Od 30 sierpnia ub.r. właściciele domów jednorodzinnych mogą starać się o dotacje na montaż mikro instalacji fotowoltaicznych w ramach programu “Mój Prąd”. Ma on budżet 1 mld zł. Do tej pory złożono ponad 73 tys. wniosków o dofinansowanie, co dało 408 MW nowozainstalowanej mocy. Porównując to do największej polskiej farmy fotowoltaicznej na terenie gminy Czernikowo koło Torunia (moc 3,77 MW) można policzyć, że “Mój Prąd” dofinansował inwestycje odpowiadające ok. 108 takim elektrowniom.
Od końca marca wnioski w programie można składać wyłącznie za pośrednictwem internetu. Od 22 maja wnioski można złożyć za pośrednictwem platformy gov.pl oraz przez pełnomocnika.
Komentarze (0)