18. kwietnia 2013 r. mija dokładnie 20 lat, kiedy to po pierwszym Szczycie Ziemi w Rio de Janeiro, z inicjatywy Michaiła Gorbaczowa utworzono Międzynarodowy Zielony Krzyż.
Green Cross International został założony przez Michaiła Gorbaczowa w 1993 roku. To trzecia co do wielkości pozarządowej organizacji ekologicznej non-profit na świecie. Od lat działalność Green Cross International wspierają m.in. Robert Redford, Leonardo DiCaprio i Penelope Cruz. Ukierunkowana jest na potrzeby obecnego świata, który znalazł się w dobie głębokiego kryzysu gospodarczego, ekologicznego i społecznego.
– Do roku 2050 liczba ludności na świecie wzrośnie do 9 miliardów. Taka ilość, której towarzyszy ogólnoświatowy kryzys gospodarczy i nadmierna eksploatacja zasobów naturalnych skutkuje szerzeniem się ubóstwa, generowaniem konfliktów zbrojnych, a w konsekwencji degradacją środowiska naturalnego. Potrzebny jest nowy wymiar perestroiki, która dokona rewolucji w hierarchii wartości obecnego społeczeństwa: w postrzeganiu samych siebie, potrzeb naszych dzieci oraz jedynej żywicielki – Ziemi – mówi Michaił Gorbaczow.
Polski odział Green Cross Poland powstał w 2010 r. z inicjatywy Dominiki Kulczyk-Lubomirskiej. Organizacja stanowi platformę konstruktywnego dialogu pomiędzy środowiskiem biznesu, administracji, środowiskiem nauki i organizacji pozarządowych. Działa w obrębie trzech obszarów: zielonej gospodarki, wody i zielonych miast. Dialog ten prowadzony jest z różnymi interesariuszami m.in. podczas paneli dyskusyjnych organizowanych w ramach najbardziej prestiżowych konferencji. Wspólnie z Ministerstwem Środowiska, Ministerstwem Gospodarki oraz polskimi dziennikami zainicjowano program zwiększający zainteresowanie przedsiębiorców zagadnieniem „zielonych inwestycji”. Internetowe szkolenie dla pracowników gmin w zakresie OZE funkcjonowanie rynku OZE pod względem legislacyjnym, społecznym, inwestycyjnym i technologicznym. Efekty działań Green Cross Poland są weryfikowane badaniem ankietowym dotyczącym postaw polskiego biznesu wobec ochrony środowiska.
Ważnym projektem jest również kampania Acqua for Life, w którą zaangażowany jest bezpośrednio Green Cross International i Giorgio Armani. Akcja ma na celu zapewnienie dostępu do czystej wody społecznościom w Ghanie i Boliwii oraz rozpowszechnienie wiedzy o problemie braku dostępu do tego życiodajnego surowca w krajach Trzeciego Świata.
Green Cross Poland odgrywa niewątpliwie kluczową rolę w życiu polskiej ekologii. Opracowano więc 2 nowe programy skierowane bezpośrednio do społeczeństwa („Green Banking” oraz „Live Green!”), których inauguracja odbędzie się w czwartym kwartale br. Potrzeba obecnie konsekwentnych działań na rzecz Zielonego Wzrostu, co w pierwszym rzędzie wymaga szerzenia świadomości ekologicznej oraz rozwijania przedsiębiorczości w kierunku zielonych inwestycji – twierdzi Dominika Kulczyk-Lubomirska, założyciel i wiceprezes Green Cross Poland.
Komentarze (0)