Zmiany zaproponowane w prezydenckim projekcie ułatwią budowę dróg rowerowych oraz wyznaczanie szlaków turystycznych wzdłuż rzek. Umożliwi to rozwój turystyki rowerowej na wielu nowych, atrakcyjnych krajobrazowo trasach. Ponadto, samo korzystanie z możliwości jazdy rowerem wzdłuż wałów przeciwpowodziowych stanie się zgodne z prawem. W myśl wciąż obowiązujących przepisów, jazda po nich jest zabroniona i grozi grzywną lub mandatem. Do tej pory, by tworzyć ścieżki rowerowe na obwałowaniach uciekano się w niektórych miastach do rozwiązań zastępczych, np. nazywając je „drogami technicznymi dopuszczającymi ruch rowerowy”.
Prezydencka ustawa przez zmianę ustawy o drogach publicznych daje możliwość budowania dróg dla rowerów niezależnie, poza drogami przeznaczonymi dla ruchu samochodowego. Ponadto, drogi rowerowe będą traktowane jako drogi w rozumieniu ustawy o drogach publicznych – czyli inwestycje celu publicznego.
Co roku w Polsce budowanych jest coraz więcej dróg rowerowych, lecz ich liczba wciąż nie jest zadowalająca. Tymczasem w Polsce istnieje ponad 9,5 tysiąca kilometrów obwałowań. Stwarzają one niemal idealne warunki do budowy nowych szlaków rowerowych.
Prezydencka inicjatywa była już konsultowana m.in. z ekspertami od bezpieczeństwa powodziowego.
Podczas środowego spotkania w Grudziądzu marszałkowie ośmiu województw: kujawsko-pomorskiego, lubelskiego, małopolskiego, mazowieckiego, podkarpackiego, pomorskiego, śląskiego i świętokrzyskiego podpisali deklarację popierającą prezydencki projekt.
Komentarze (0)