Reklama

AD1A odpady budowlane [08.01-14.01.2025]

EEA: Transport musi ograniczyć emisję dwutlenku węgla

EEA: Transport musi ograniczyć emisję dwutlenku węgla
04.03.2008, o godz. 8:14
czas czytania: około 2 minut
0

Nowe sprawozdanie opublikowane przez Europejską Agencję Środowiska wskazuje, że sektor transportu w UE musi wprowadzić rygorystyczne środki, aby Europa osiągnęła cele dotyczące emisji gazów cieplarnianych.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

Reklama

AD1B Sprawozdania roczne BDO [08.01-18.02.25]

W związku ze stale rosnącą liczbą pasażerów i tempem wzrostu transportu towarowego, który przewyższa tempo wzrostu gospodarczego, przemieszczanie towarów jest mniej efektywne, i to pomimo postępu technologicznego. W opracowaniu „Climate for transport change” („Klimat dla zmian w transporcie”) wezwano decydentów politycznych do ustalenia ambitnych, ale realistycznych celów dla tego sektora, jednocześnie podchodząc do potrzeb transportu w „poważny i bezstronny sposób”.

– Jestem przekonana, że możemy ograniczyć niekontrolowany wzrost emisji pochodzących z sektora transportu” – mówi profesor Jacqueline McGlade, dyrektor wykonawczy EEA. – Niepowstrzymany wzrost transportu powoduje zbyt wiele efektów ubocznych które dotykają wszystkich, takich jak hałas i zanieczyszczenia. Jest także przyczyną poważnych szkód dla europejskiej różnorodności biologicznej.

– Polityka transportowa UE musi wpłynąć na ten wzrost emisji – mówi profesor McGlade. – Gdyby w transporcie, szczególnie drogowym, występowały tendencje panujące w innych sektorach gospodarki, moglibyśmy kilka lat temu stać się międzynarodowym liderem, osiągając nasze cele dotyczące emisji gazów cieplarnianych z protokołu z Kioto.

Sprawozdanie zaleca również włączenie użytkowania terenu i transportu w zakres planowania miejskiego. W krajach UE-15, to właśnie miasta ponoszą około 80% kosztów korków transportowych, obejmując w tym utratę godzin pracy.

– Transport zbyt długo był „pasażerem na gapę”, jeżeli chodzi o walkę z globalnym ociepleniem i emisją dwutlenku węgla. Rządy i obywatele muszą gruntownie rozważyć swoje podejście do polityki transportowej, chociażby w trosce o ochronę własnego zdrowia. Nie możemy dłużej traktować mniej wydajnych środków transportu w uprzywilejowany sposób – mówi prof. McGlade.

Raport, obejmujący całą UE ujawnia, że dobrowolne zobowiązania producentów samochodów do poprawy wydajności pojazdów nie przyniosły wystarczających rezultatów. Ponadto wskaźniki wykorzystania prywatnych pojazdów stopniowo spadają. Około 12% całkowitej emisji CO2 w UE pochodzi z paliw spalanych przez samochody osobowe.

Działania związane z międzynarodowym transportem lotniczym i morskim nie są objęte zobowiązaniami wynikającymi z protokołu z Kioto, częściowo ze względu na trudności w przydzieleniu emisji konkretnemu państwu.

źródło: eea.europa.eu

Tagi:

Kategorie:

Udostępnij ten artykuł:

Reklama

AD1A odpady budowlane [08.01-14.01.2025]

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.
Reklama

AD2 ZM Zieleń na terenach zabytkowych [08.01-31.01.25]

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do
css.php
Copyright © 2025