Reklama

AD1A Forum Recyklingu 2024 [04.07-14.10.24]

Menadżerowie gdańskiego Śródmieścia

Menadżerowie gdańskiego Śródmieścia
mm
04.02.2015, o godz. 9:43
czas czytania: około 4 minut
0

W poniedziałek rozpoczęli pracę Tomasz Wróblewski i Jakub Żelazny wyłonieni w konkursie na stanowisko Pełnomocnika Prezydenta Miasta Gdańska ds. Śródmieścia.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

Każdy dzień zaczynać będą od spaceru po Śródmieściu, by na bieżąco reagować na niepożądane sytuacje, takie jak np. nieprawidłowo zaparkowane auta, czy przepełnione śmietniki. Menadżerowie mają być też w stałym kontakcie z mieszkańcami, instytucjami i organizacjami działającymi na terenie Śródmieścia. Przed menadżerami postawione zostały konkretne zadania. O założeniach i celach na najbliższe pół roku pracy pełnomocnicy opowiedzieli podczas swojego pierwszego obchodu po Śródmieściu.

PODWÓRKO CZYSTE, ETSTYCZNE I FUNKCJONALNE (nie tylko przy Piwnej)
Mieszkańcom kwartału zabudowy przy ul. Piwnej menadżerowie pomóc chcą w uporządkowaniu oraz zagospodarowaniu podwórka. – Będziemy przekonywać wspólnoty mieszkaniowe do przejęcia i podjęcia wysiłku zagospodarowania tego kwartału. Tak by zyskał on nową jakość i stał się przestrzenią przyjazną i funkcjonalną dla mieszkańców. Wynajęcie podwórka to koszt zaledwie ok. 1 zł miesięcznie na mieszkańca, tymczasem korzyści mogą być naprawdę ogromne, bo wspólnoty dzierżawiące podwórka skorzystać mogą z finansowego wsparcia Miasta na jego zagospodarowanie, na przykład w ramach programu Wspólne Podwórko, którego druga edycja właśnie się rozpoczęła – mówi Jakub Żelazny. – Niezbędna jest tu potrzeba dialogu społecznego, od którego rozpoczniemy zmiany podwórka na Piwnej. Będziemy udzielać wsparcia merytorycznego, proponować konkretne rozwiązania – dodaje. Menadżerowie zapowiadają, że podwórko to traktować będą jako pilotażowe, a następnie typować będą kolejne przestrzenie podwórzowe, na których prowadzić będą podobne działania.

STREFY WOLNE OD AUT, czyli koncepcja ruchu samochodowego na Śródmieściu
– Będziemy starali się możliwie uszczelnić strefę ograniczonego ruchu, bo problem nielegalnego wjazdu wciąż istnieje. Dodatkowo skoncentrujemy się też na estetyce słupków parkingowych, będziemy dążyć do tego by wymieniać je na bardziej dostosowane do charakteru dzielnicy i w miarę możliwości zmniejszać ich liczbę lub zastępować meblami miejskimi – mówi Jakub Żelazny. Przed menadżerami postawione zostało także zadanie przygotowania koncepcji parkowania w Śródmieściu w okresie Jarmarku Dominikańskiego

OŻYWIENIE OGARNEJ
Cotygodniowy kiermasz zdrowej żywności to propozycja menadżerów na ożywienie ul. Ogranej, która nową jakość zyskała w ramach programu Ogarna 2.0. Na Ogranej w weekendy na mieszkańców i turystów czekać ma świeża, atrakcyjna oferta handlowo-usługowa – stoiska z lokalną zdrową żywnością, lokalną i zdrową gastronomią, artykułami slow food. – Kiermasz ten realizować chcemy we współpracy z restauratorami działającymi na ul. Ogarnej, którzy w ten sposób będą mogli poszerzyć swoją ofertę oraz innymi organizacjami. Będziemy się strać, by kiermasz ruszył już w kwietniu, kiedy ruszy przystanek SKM Śródmieście. To dobry moment – zapowiada Tomasz Wróblewski.

MURY TO WIZYTÓWKA
– Pozostałości obwarowań przy Teatrze Szekspirowskim, to wizytówka, która powinna godnie witać gości Śródmieścia – podkreśla Wróblewski. – Teren ten wymaga w pierwszej kolejności uporządkowania, a docelowo zagospodarowania, chcemy by pojawiała się tu zadbana zieleń, poprawione zostało oświetlenie, a mury zostały oczyszczone. I by w przyszłości w przestrzeni tej pojawiała się nowa funkcja, by na przykład pojawiły się tu elementy współczesnej sztuki gdańskich autorów lub instalacji informującej o historii miasta i ofercie dla turystów. W zadanie to chcemy zaangażować nie tylko instytucje odpowiedzialne za ten teren, mury, ale także mieszkańców, których zachęcać będziemy do tego by wpisali się ze swoimi działaniami w tę przestrzeń, by nabrała ona nowego znaczenia – zaznacza Wróblewski.

MAPA MAŁEJ ARCHITEKTURY
Wypracowanie i dopilnowanie spójnej architektury ogródków restauracyjnych. A także przegląd i selekcja sygnałów o brakach w usytuowaniu mebli miejskich oraz innych konstrukcji, takich jak znaki drogowe, nielegalne reklamy, słupki parkingowe – to kolejny obszar działań menadżerów. – Chcemy stworzyć mapę małej architektury, na której znajdą się elementy istniejące, zdewastowane czy brakujące. Oczywiście niezbędny jest tu udział mieszkańców, liczymy na współpracę i sygnały z ich strony – podkreśla Wróblewski.

OŚWIETLENIE I WSZYSTKO JASNE
Pełnomocnicy zajmą się także kwestią oświetlenia na najważniejszych ulicach i deptakach – na początku na ul. Długiej, Długim Targu oraz Długim Pobrzeżu. – Chodzi o wyeliminowanie oświetlenia sodowego o barwie pomarańczowej i ujednolicenie barwy oświetlenia ulicznego na głównych traktach, a także doświetlenie ciemnych bram i przejść w celu zwiększenia ich estetyki oraz poczucia bezpieczeństwa przechodniów – wyjaśnia Żelazny.

Ale zaprezentowane podczas pierwszego obchodu zdania to „wycinek” pracy menadżerów. – Oprócz tych zadań realizować będą oni bieżące działania w celu poprawy porządku, estetyki oraz bezpieczeństwa na obszarze Śródmieścia. Dodatkowo przed menadżerami działania długofalowe, i takie zagadnienia, jak zagospodarowanie Targu Rybnego, czy ogromna inwestycja, do jakiej się obecnie przygotowujemy, czyli rewaloryzacja Drogi Królewskiej oraz Długiego Pobrzeża. Ich głównym zadaniem jest koordynowanie pracy wielu służb miejskich, imprez, praca u podstaw w bardzo ważnej części naszego miasta – zaznacza zastępca prezydenta Gdańska, ds. polityki komunalnej Piotr Grzelak.

Powołanie Menadżera Śródmieścia jest działaniem pilotażowym, które w przyszłości jeżeli się sprawdzi, zaimplementowane zostanie również na inne historyczne dzielnice Gdańska.

Inspiracją dla władz miasta do utworzenia takiego stanowiska jest tzw. Town Centre Management funkcjonujący w wielu miastach w Europie. Pełnomocnicy przejmą niektóre kompetencje np. ZDiZ, ale i ściśle współpracować będą z Wydziałem Urbanistyki Architektury i Ochrony Zabytków Urzędu Miejskiego w Gdańsku.

źródło: gdansk.pl

Tagi:

Udostępnij ten artykuł:

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.
Reklama

AD2 AKADEMIA BDO [16.07-25.08.24]

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.
Reklama

ad1d pszok [25.07-28.08.24]

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do
css.php
Copyright © 2024