Reklama

AD1A Forum Recyklingu 2024 [04.07-14.10.24]

Polskie drużyny w Shell Eco-marathon Europe 2015

Polskie drużyny w Shell Eco-marathon Europe 2015
24.02.2015, o godz. 0:00
czas czytania: około 3 minut
0

Jedenaście studenckich drużyn z sześciu uczelni z całego kraju będzie reprezentowało Polskę w zawodach Shell Eco-marathon Europe 2015. Energooszczędne pojazdy skonstruowane przez uczestników zmierzą się na torze w Rotterdamie 21-24 maja.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

Reklama

AD2 AKADEMIA BDO [16.07-25.08.24]

Shell Eco-marathon Europe to jeden z najbardziej wymagających inżynierskich konkursów studenckich na świecie. Zadaniem zespołów biorących udział w rywalizacji jest skonstruowanie pojazdu, który pokona jak najdłuższy dystans na ekwiwalencie jednego litra paliwa lub 1 kWh. Podczas zawodów młodzi konstruktorzy będą mogli przetestować samodzielnie zaprojektowane i zbudowane pojazdy.

Do tegorocznego konkursu w Rotterdamie zakwalifikowało się 230 zespołów studenckich z 30 krajów. Polskę w Shell Eco-marathon Europe 2015 będzie reprezentowało jedenaście drużyn z sześciu uczelni z całego kraju: ELVIC TEAM z Politechniki Lubelskiej; Iron Warriors z Politechniki Łódzkiej; WAT ECO TEAM z Wojskowej Akademii Technicznej. Po dwa zespoły wyśle na zawody Politechnika Śląska (Smart Power oraz Smart Power Urban) i Politechnika Gdańska (Hydrogen CarPG oraz KNKP Racing). W konkursie wystartują też cztery drużyny z Politechniki Warszawskiej: Green Arrow; Simr Team; SKAP; SKAP 2.

Uczestnicy rywalizują obecnie w dwóch różnych kategoriach: futurystycznej „Prototype” oraz bardziej konwencjonalnej „UrbanConcept”, która dzieli się dodatkowo na siedem podkategorii w zależności od rodzaju wykorzystywanego w pojazdach zasilania.

– Każdego roku w konkursie Shell Eco-marathon bierze udział coraz więcej zespołów z Polski, w tym roku mamy ich aż 11. Oznacza to, że formuła konkursu jest atrakcyjna dla młodych inżynierów i że stała się ona bodźcem do doskonalenia nie tylko technologii, ale również umiejętności uczestników, które w przyszłości z pewnością wykorzystają w pracy zawodowej – podkreśla rzecznik prasowy Shell Polska Agata Hinc. – Polskie ekipy radzą sobie świetnie w konkursie Shell Eco-marathon. W poprzednich latach niejednokrotnie stawaliśmy na podium, a co roku plasujemy się w czołówce obydwu kategorii – dodaje. W zawodach Shell Eco-marathon Europe 2014 drugie miejsce w kategorii “UrbanConcept” zajęli studenci z Politechniki Warszawskiej.

Jak informują organizatorzy zawodów w przesłanym PAP komunikacie, przygotowując się do majowego konkursu, studenci pracują nad innowacyjnymi rozwiązaniami i technologiami, aby wycisnąć ze swoich pojazdów każdy dodatkowy kilometr. Technologia druku 3D, testy w tunelach aerodynamicznych oraz elektroniczna regulacja przepustnicy to zaledwie kilka przykładów najnowocześniejszych rozwiązań zastosowanych przez studentów. W tym roku zespoły mogą wziąć udział w wyścigu z nowym rodzajem napędu – CNG (Sprężony Gaz Ziemny). CNG jest niskoemisyjnym paliwem wykorzystywanym w transporcie, które może być stosowane, jako alternatywa dla benzyny i oleju napędowego.

“W ciągu ostatnich trzydziestu lat konkurs bardzo się rozwinął” – informuje Shell Polska. Zdjęcia z pierwszej edycji zawodów zorganizowanych w 1985 roku, przedstawiają około 20 drewnianych pojazdów, w większości napędzanych silnikami kosiarek, ustawionych w kolejce do startu. Trzy dekady później europejska edycja gromadzi rocznie ponad 3 tys. uczestników, których wspiera ponad 40 tys. kibiców.

W pierwszej edycji europejskiej w 1985 roku, szwajcarski zespół Henry zdobył pierwszą nagrodę za prototyp pojazdu, który na 1 litrze paliwa pokonał dystans 680 km. W 2014 roku zespół Microjoule La Joliverie z Francji ustanowił w tej samej kategorii nowy rekord pokonując 3 tys. 314,9 km na 1 litrze paliwa. To prawie pięciokrotnie więcej niż 30 lat temu.

Shell Eco-marathon jest globalną inicjatywą, która odbywa się również co roku w Stanach Zjednoczonych i Azji. W tym roku w Ameryce konkurs zostanie rozegrany między 9 a 12 kwietnia w Detroit, w stanie Michigan, zaś azjatycka edycja odbędzie się w dniach 26 lutego – 1 marca w Manili na Filipinach.

Źródło: www.naukawpolsce.pap.pl

Tagi:

Udostępnij ten artykuł:

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.
Reklama

ad1d pszok [25.07-28.08.24]

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do
css.php
Copyright © 2024