Założeniem spotkania, które odbyło się 17 września w stolicy wielkopolski, była wymiana doświadczeń oraz budowanie wspólnych standardów dotyczących zarządzania informacją o majątku sieciowym.
Konferencja została zorganizowana w ramach, powołanego w 2014 r., projektu Akademia GIS Aquanet (AGA), mającego na celu wdrażanie pracowników spółki w tematy związane z GIS-em oraz obieg informacji pomiędzy firmami z branży.
Przybyli na spotkanie eksperci nie tylko wskazywali na korzyści jakie może przynieść GIS wykorzystywany jako narzędzie wsparcia decyzji na różnych szczeblach zarządzania w przedsiębiorstwie, pokazali też obszary problemowe tego mechanizmu. Jak podkreślał dr Lech Kaczmarek z Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, obecnie bardzo istotne jest stworzenie wśród pracowników świadomości potrzeby korzystania z danych. – Szczególny nacisk powinien być kładziony na inwestowanie w wiedzę ludzką i w umiejętności człowieka jako elementu systemu geoinformacyjnego a więc nie tylko tego, który tworzy dane ale również tego, który z nich korzysta – wyjaśniał.
Niezbędna współpraca
Konferencja była także okazją do rozpoczęcia dyskusji na temat standardów dotyczących budowy bazy danych GIS. – Można to nazwać przede wszystkim stworzeniem wspólnego modelu pojęciowego danych, co sprowadza się do tego, że mamy zdefiniowane odpowiednie obiekty, zależności między nimi oraz ich atrybuty. Najbardziej istotną kwestią jest to żeby model danych przestrzennych był spójny z tym co dostarczają ośrodki dokumentacji geodezyjnej i kartograficznej – podkreślał dr Lech Kaczmarek.
Współpracę między przedsiębiorstwem wod-kan a ośrodkiem dokumentacji geodezyjnej i kartograficznej udało się wypracować w Poznaniu. Kulisy tej kooperacji i szczegóły wymiany danych pomiędzy bazami spółki Aquanet a Zarządem Geodezji i Katastru Miejskiego Geopoz przedstawił Jacek Brust z ZGiKM Geopoz oraz Daniel Malujda z Aquanetu. Jednostki planują opracować translator między bazami na podstawie tabel powiązań pomiędzy obiektami i atrybutami, następnie w grudniu 2015 r. przeprowadzić wstępne testy algorytmu dotyczącego wymiany danych.
Przykłady dobrych rozwiązań
Udział w wydarzeniu wzięli m.in. specjaliści GIS z kilkunastu wiodących firm wodociągowo-kanalizacyjnych w Polsce, którzy dzielili się ze słuchaczami doświadczeniami w zakresie wdrażania i codziennej eksploatacji narzędzi GIS. Łukasz Zaremba ze stołecznego MPWiK omówił szczegóły wykorzystania systemu GIS na urządzeniach mobilnych w pracach eksploatacyjnych na sieci wod-kan w przedsiębiorstwie. Okazało się, że wdrożenie tego systemu niewiarygodnie usprawniło pracę. – Mieliśmy na początku pewne obiekcje czy osoby, które pracują w działach technicznych poradzą sobie z nowym systemem, ale obecnie kiedy, ze względów technicznych, zabraknie jednego tabletu dla brygad to słyszymy głosy, że bez tego urządzenia nie da się już pracować. Jeśli ktoś się zastanawia nad wdrożeniem podobnego systemu to gorąco polecam – podsumowuje Łukasz Zaremba.
Swoimi doświadczeniami podzielili się także przedstawiciele AQUA S.A. z Bielsko-Białej, przedstawiający historię i teraźniejszość systemu Informacji Przestrzennej w firmie oraz reprezentant MPWiK we Wrocławiu, który zaprezentował system ZIT, integrujący GIS z narzędziami komunikacji. O tym jak pozyskiwanie danych GIS wygląda w Opolu opowiedział Sebastian Radzimski z WiK a o doświadczeniach poznańskiego przedsiębiorstwa m.in. we wdrażaniu Systemu Zarządzania Majątkiem, integracji GIS z cyfrowym archiwum dokumentacji czy wykorzystaniu technologii skaningu laserowego 3D, opowiedzieli jego pracownicy.
Komentarze (0)