Podczas tegorocznej edycji międzynarodowych targów motoryzacyjnych IAA, RWE, zaprezentowało pionierskie rozwiązania w zakresie zarządzania energią elektryczną, skierowane zarówno do klientów indywidualnych jak i biznesowych. Mowa m.in. o RWE eBox czyli kompaktowej i łatwej w montażu stacji ładowania pojazdów elektrycznych zaprojektowanej z myślą o klientach indywidualnych. Dodatkowym elementem systemu jest moduł sterujący easyOptimize, który komunikuje się z inteligentną stacją ładowania eBox i gwarantuje, że podczas ładowania, w pierwszej kolejności wykorzystywana jest dostępna energia słoneczna. Użytkownik może także określić dokładny moment zakończenia procesu ładowania. Samochód można również zasilić energią solarną w nocy, pod warunkiem, że dom wyposażony jest w system magazynowania energii. Aktualnie w ramach projektu pilotażowego Smart-E w Mülheim, dziesięć gospodarstw domowych testuje w praktyce tę strategię zarządzania energią elektryczną.
Z myślą o zarządzaniu ładowaniem flot samochodowych, RWE, wprowadziła inteligentny system zarządzania energią, który rozwiązuje problem obciążenia szczytowego sieci elektroenergetycznej. Rozwiązanie wykorzystywane m.in. przez firmę Daimler pozwala operatorom flotowym zaprogramować kto, gdzie, kiedy i jakim napięciem będzie mógł naładować samochód. W zależności od sytuacji zaadaptowana może zostać odpowiednia strategia ładowania. Pod uwagę brane są: prognoza pogody, krzywe obciążenia sieci oraz zdefiniowane limity ładowania.
Wdrażanie projektu
Technologię ładowania pojazdów elektrycznych RWE wykorzystuje w pięćdziesięciu lokalizacjach także niemiecka sieć marketów spożywczo-przemysłowych Aldi. Firma wytwarza energię elektryczną za pomocą paneli PV zamontowanych na dachach marketów, a następnie dostarcza ją do bezpłatnych stacji ładowania RWE zlokalizowanych na parkingu.
RWE prowadzi również projekt badawczy dotyczący wykorzystania energii odnawialnej do zasilania samochodów elektrycznych w stanie Kalifornia w USA. Po tamtejszych drogach jeździ 132 000 samochodów elektrycznych, a do 2020 r. ma ich być 1 mln. Dostarczenie im przyjaznej dla środowiska, zielonej energii będzie wymagało zastosowania nowoczesnego systemu zarządzania nią. W tym celu RWE wspólnie z Daimlerem i Uniwersytetem Kalifornijskim rozpoczęły pilotażowy projekt, który ma na celu wykorzystanie energii wiatru i słonecznej wytwarzanej przez instalacje zamontowane w kampusie uczelni do ładowania pojazdów elektrycznych. W ramach projektu na terenie kampusu zamontowano 26 punktów ładownia typu AC oraz trzy innowacyjne punkty typu DC, które po 20 min. ładowania zapewniają zasięg ok. 100-130 km. W celu inteligentnego zharmonizowania funkcjonowania stacji ładowania z siecią elektroenergetyczną, RWE, testuje w ramach projektu nowy sposób transmisji danych zgodny z normą ISO / IEC 15118. Dzięki nowemu standardowi stacje automatycznie sprawdzają dostępność energii elektrycznej i wykorzystują ją do ładowania pojazdów. W przypadku gdy energia potrzebna jest w innym miejscu, proces ładowania zostaje przerwany. Sam proces ładowania jest niezwykle prosty – po podłączeniu samochodu automatycznie rozpoczyna się jego ładowanie. Stacja samodzielnie identyfikuje pojazd i nalicza opłatę. Wysoki poziom wygody jest częściowo zasługą portalu internetowego dla użytkowników e-samochodów, który zaprojektował lokalny partner inicjatywy – start-up technologiczny Kn Grid.
Na fali tego projektu narodził się kolejny, przy którym współpracują RWE i Kn Grid. Inicjatywa ma na celu pozyskiwanie danych od operatorów systemu dystrybucyjnego w celu ustalenia ilości energii elektrycznej dostępnej w sieci do ładowania pojazdów elektrycznych. Dane te stanowią podstawę do zapobiegania zbyt dużemu poborowi energii z sieci, a przez to jego destabilizacji.
Komentarze (0)