Dominująca marka
– Ilość Solarisów w naszej flocie dochodzi do tysiąca pojazdów – jest to marka zdecydowanie dominująca w Miejskich Zakładach Autobusowych. Mamy nadzieję, że kolejne autobusy z Bolechowa również będą spełniały wymagania nasze i pasażerów – stwierdził Jan Kuźmiński, prezes Zarządu Miejskich Zakładów Autobusowych w Warszawie.
– Widok Solarisów w Warszawie to dla nas powód do dumy. Decyzja o wynajmie sześćdziesięciu ekologicznych, niskopodłogowych autobusów pokazuje, że Zarząd Miejskich Zakładów Autobusowych konsekwentnie realizuje działania na rzecz rozwoju komunikacji miejskiej w Warszawie z korzyścią przede wszystkim dla mieszkańców – powiedział dr inż. Dariusz Michalak, wiceprezes Zarządu firmy Solaris.
– Wieloletnie doświadczenie w finansowaniu różnego rodzaju środków transportu, w tym także komunikacji miejskiej, umożliwia nam po raz kolejny odpowiedzieć na potrzeby zgłaszane przez rynek. Realizujemy inwestycje, które mają szansę podnieść standard życia mieszkańców dużych miast. Teraz podpisaliśmy nowy, wspólny kontrakt z naszym wieloletnim partnerem, firmą Solaris Bus & Coach. Jesteśmy przekonani, że będzie miał pozytywny wpływ na komfort podróżowania warszawiaków – dodał Wojciech Rybak, prezes Millennium Leasing.
Ekologiczne rozwiązania
Podobnie jak osiemdziesiąt Solarisów zamówionych przez MZA w maju tego roku, nowe autobusy zostaną wyposażone między innymi w panele fotowoltaiczne. Zamontowane na dachu będą wspomagać instalację elektryczną przy włączonym silniku, a także podczas postojów na przystanku końcowym. W ten sposób uda się zmniejszyć zużycie paliwa w pojazdach, co jest istotne ze względu na wciąż rosnące zapotrzebowanie na energię. Jest to spowodowane coraz bardziej rozbudowanymi systemami monitoringu, pracą klimatyzacji i monitorów LCD.
W warszawskich autobusach zamontowane zostaną silniki DAF/PACCAR spełniające najnowszą normę emisji spalin Euro6 oraz skrzynie biegów Voith Diwa 6. Przewidziano także dodatkową przestrzeń dla wózków dziecięcych i inwalidzkich. Pasażerowie będą mogli korzystać z dobrze już znanych udogodnień Solarisów – klimatyzacji, ekranów informacyjnych LCD i ekologicznego oświetlenia LED. Bezpieczeństwo pasażerów i kierowcy zapewni zaawansowany system monitoringu złożony z pięciu kamer zainstalowanych na zewnątrz i pięciu umieszczonych wewnątrz autobusu. Nowością będą urządzenia o nazwie alcolock uniemożliwiające uruchomienie pojazdu nietrzeźwym kierowcom. Do elementów dodatkowego wyposażenia należą przyciski „przystanku na żądanie” oznaczone napisem „STOP” nadrukowanym alfabetem Braille’a.
Solarisy na stałe wpisały się w warszawski krajobraz. Po ulicach stolicy jeździ już ponad tysiąc pojazdów tej marki. Warto wspomnieć, że pod koniec września bieżącego roku producent zakończył dostawę dziesięciu autobusów elektrycznych. Do końca roku do Warszawy trafi również dwadzieścia autobusów Urbino 12 i sześćdziesiąt Urbino 18.
E-autobusy dla Krakowa
Krakowskie Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne rozstrzygnęło z kolei przetarg na dostawę czterech nowych autobusów elektrycznych. Wybrana została oferta złożona przez firmę Solaris Bus & Coach. Oferta spełniała wszystkie wymagania zawarte w specyfikacji istotnych warunków zamówienia i uzyskała najwyższą łączną liczbę punktów w kryteriach określonych w przetargu przez MPK.
Firma Solaris Bus & Coach za dostarczenie czterech autobusów elektrycznych zaproponowała kwotę 6.240.000,00 zł netto. Kryterium wyboru najlepszej oferty to oprócz ceny, która stanowiła 70 proc., także kryteria techniczne (25 proc.) i zużycie jednostkowe energii elektrycznej (5 proc.). Drugą firmą, która chciała dostarczyć do Krakowa autobusy zasilane energią elektryczną był SOR Poland, który swoją ofertę wycenił na 6.999.600,00 zł netto.
– Po uprawomocnieniu się decyzji o wyborze oferty MPK będzie mogło podpisać umowę z Solaris Bus & Coach. Od tego momentu firma będzie miała osiem miesięcy na realizację zamówienia i dostawę czterech autobusów – informował Marek Gancarczyk, rzecznik prasowy krakowskiego MPK .
Elektryczne pojazdy, które zamówił krakowski przewoźnik będą miały ok. 9 metrów długości i będą niskopodłogowe. Komfort podróży zapewni m.in. klimatyzacja. W wyposażeniu znajdzie się także system informacji pasażerskiej oraz monitoring. Baterie elektryczne autobusów można będzie ładować za pomocą pantografu oraz przez wtyczkę.
Komentarze (0)