Przekop przez Mierzeję Wiślaną. Czy samorządy dojdą do porozumienia?

Przekop przez Mierzeję Wiślaną. Czy samorządy dojdą do porozumienia?
jwo/PAP
27.04.2018, o godz. 8:48
czas czytania: około 3 minut
0

Trwa spór co do inwestycji na Mierzei Wiślanej. Sejmik i zarząd województwa warmińsko-mazurskiego popiera budowę przekopu, zaś samorząd sąsiedniego województwa pomorskiego jest przeciwny.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

Przekop przez Mierzeję Wiślaną, jeden z głównych projektów rządu Prawa i Sprawiedliwości, ma powstać w miejscowości Nowy Świat. Liczyć będzie ok. 1300 m długości i 5 m głębokości. Ma umożliwić wpływanie do portu w Elblągu jednostek o zanurzeniu do 4 m. Koszt inwestycji jest szacowany na ok. 880 mln zł. W zeszłym roku przedstawiciele rządu zapowiadali, że jego budowa rozpocznie się pod koniec 2018 r.

Sejmik województwa warmińsko-mazurskiego przyjął we wtorek stanowisko, w którym poparł plan przekopu przez Mierzeję Wiślaną. W ocenie radnych, jest to inwestycja istotna dla rozwoju całego subregionu elbląskiego. Chodzi zwłaszcza o to, że dzięki niej mógłby rozwinąć się port w Elblągu, który teraz hamuje ograniczony dostęp do Morza Bałtyckiego – statki płynące z Elbląga do Bałtyku muszą dziś przepływać przez rosyjską część Zalewu Wiślanego, co jest bardzo problematyczne. Przekop przez polską część Mierzei Wiślanej, łączący Zalew Wiślany z Bałtykiem, rozwiązałby ten problem.

W przyjętym we wtorek stanowisku warmińsko-mazurski sejmik napisał, że „nieustannie popierał i popiera” inicjatywę budowy drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Morzem Bałtyckim poprzez Zatokę Gdańską”. W dokumencie podkreślono, że jest to inwestycja mająca istotne znaczenie dla rozwoju całego subregionu elbląskiego, a w szczególności takich miast jak Elbląg, Tolkmicko, Frombork i Braniewo.

Radni zaznaczyli, że przedsięwzięcie jest zgodne z uchwaloną przed pięcioma laty strategią rozwoju społeczno-gospodarczego województwa do 2025 r. Zakłada ona zwiększenie zewnętrznej dostępności komunikacyjnej i wewnętrznej spójności poprzez rozwój transportu wodnego, w tym „umożliwienie dostępności do Zalewu Wiślanego przez kanał żeglugowy na Mierzei Wiślanej”.

W swoim stanowisku sejmik przypomniał, że dwa tygodnie wcześniej na wniosek Urzędu Morskiego w Gdyni zarząd województwa warmińsko-mazurskiego pozytywnie zaopiniował projekt realizacji zadania „Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską”. Radni napisali, że podzielają tamtą opinię.

Stanowisko warmińsko-mazurskiego sejmiku przyjęto w brzmieniu zaproponowanym przez – mającą większość mandatów – koalicję PSL-PO. Opozycyjny klub PiS proponował, żeby w dokumencie znalazły się również „wyrazy zdziwienia i zaniepokojenia” postawą zarządu województwa pomorskiego, który na początku kwietnia negatywnie ocenił plan przekopu przez Mierzeję Wiślaną.

Zarząd woj. pomorskiego uzasadniał takie stanowisko m.in. tym, że „planowane przedsięwzięcie realizowane ma być na obszarach cennych przyrodniczo, objętych prawnymi formami ochrony przyrody, w tym w granicach Parku Krajobrazowego +Mierzeja Wiślana+, obszarów Natura 2000 oraz rezerwatu przyrody”. Powołując się na posiadane opracowania i analizy dla tej inwestycji ocenił, że „nie można stwierdzić, by potrzeba realizacji (przekopu – PAP) została w pełni i jednoznacznie uzasadniona”.

„Analiza kosztów i korzyści społeczno-ekonomicznych budzi wiele wątpliwości (…), w ocenie ekspertów koszty budowy i późniejszej eksploatacji drogi wodnej zostały niedoszacowane, natomiast założenia odnoszące się do korzyści z jej budowy przyjęto z nadmiernym optymizmem” – czytamy w opinii zarządu województwa pomorskiego.

Źródło: Kurier PAP

Tagi:

Udostępnij ten artykuł:

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do Woda i ścieki
css.php
Copyright © 2024