Oficjalne otwarcie – z udziałem premiera Mateusza Morawieckiego, ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka, ministra funduszy i rozwoju Grzegorza Pudy oraz wiceministra tego resortu Waldemara Budy – odbyło się w czwartek w Słostowicach pod Kamieńskiem w woj. łódzkim.
Jak podała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, ogółem kierowcy mogą korzystać z dwóch nowych jezdni autostrady na długości ok. 60 km – w większości z trzema pasami ruchu w każdą stronę.
Dyrekcja sprecyzowała, że po wcześniejszych otwarciach poszczególnych fragmentów A1, w czwartek do ruchu oddano ciąg główny autostrady na jezdni w kierunku Katowic, od węzła Piotrków Trybunalski Zachód do węzła Piotrków Trybunalski Południe oraz dalsze niespełna trzy kilometry na sąsiednim odcinku realizacyjnym.
„W efekcie od Tuszyna aż za węzeł Piotrków Trybunalski Południe oraz od Kamieńska do początku obwodnicy Częstochowy, kierowcy mogą poruszać się trzema pasami ruchu w obu kierunkach” – podkreślono w informacji.
“Na ok. 6-kilometrowym odcinku przed Częstochową, na jezdni w kierunku Katowic, dostępne są dwa pasy ruchu. Przy odpowiednich warunkach pogodowych uzupełnimy oznakowanie poziome i kierowcy również tam będą mieli do dyspozycji trzy pasy ruchu w obu kierunkach” – uściśliła Dyrekcja.
Drogowcy przypomnieli, że mimo wpuszczenia kierowców na jezdnie główne A1, nadal trwają prace poza nimi i do ich zakończenia będzie obowiązywało ograniczenie do 100 km/h.
„Niespełna dwa tygodnie temu udostępniliśmy odcinek A1 między węzłami Piotrków Trybunalski Południe i Piotrków Trybunalski Zachód w kierunku Gdańska, kilka dni później całą szerokością jezdni można było przejechać między Kamieńskiem i Radomskiem w obu kierunkach” – przypomniała ostatnie otwarcia GDDKiA.
Wskazała, że na odcinku między Piotrkowem Trybunalskim i Kamieńskiem, którego realizacja rozpoczęła się kilka miesięcy później niż pozostałych, w czwartek oddano pierwszy odcinek drugiej jezdni. Chodzi o niespełna trzy kilometry od węzła Piotrków Trybunalski Południe w kierunku Katowic. Na przyszły rok pozostanie więc do ukończenia jeszcze niespełna 22 km jezdni tego odcinka.
„Po ukończeniu prac na odcinku Piotrków Trybunalski – Kamieńsk, w III kw. przyszłego roku, autostradą A1 przejdziemy z okolic Gdańska do granicy z Czechami w czasie ok. pięciu godzin z przerwą na odpoczynek” – zapowiedzieli drogowcy.
Trwająca budowa autostrady A1 między Tuszynem w woj. łódzkim i Częstochową podzielona jest na pięć odcinków realizacyjnych, z których cztery o łącznej długości 64 km przebiegają przez woj. łódzkie, a jedna przez woj. śląskie (16,9 km).
Przetargi na budowę A1 pomiędzy Tuszynem i Częstochową ruszyły 30 czerwca 2017 r. Od lipca do września 2018 r. podpisano umowy z wykonawcami czterech odcinków. W przypadku odcinka od Piotrkowa Trybunalskiego do Kamieńska w grudniu 2018 r. powtórzono przetarg. „W nowym przetargu po raz pierwszy zastosowaliśmy formułę skracającą czas trwania postępowania i ostatecznie umowę z wykonawcą podpisaliśmy w kwietniu 2019 r.” – wyjaśniła GDDKiA.
Fragment “A” (od Tuszyna do węzła Piotrków Trybunalski – 15,9 km) za 478,9 mln zł brutto realizuje konsorcjum firm Budimex-Strabag. Te same firmy za 573,1 mln zł brutto budują odcinek “C” (od węzła Kamieńsk do węzła Radomsko – 16,7 km), a odcinek “D” (od Radomska do granicy z woj. śląskim – 7 km) za 338,25 mln zł brutto wykonuje firma PUT Intercor.
Najpóźniej powstanie odcinek “B” między Piotrkowem Trybunalskim a Kamieńskiem (24,2 km), który za 857 mln zł brutto realizuje firma Mirbud SA. Odcinek “E” od granicy woj. łódzkiego i śląskiego do węzła Częstochowa Północ (16,9 km) za 597 mln zł brutto wykonuje spółka Polaqua.
Całkowita długość budowanej na terenie obu województw autostrady liczy 81 km. W całości ma być ona gotowa na przełomie 2022 i 2023 r. Realizacja inwestycji o kilka godzin skróci przejazd z Trójmiasta do południowej granicy kraju.
Łączny koszt prac budowlanych związanych z przebudową ponad 80 km starych odcinków A1 od Tuszyna do Piotrkowa Trybunalskiego oraz DK1 od Piotrkowa Trybunalskiego do początku obwodnicy Częstochowy to ponad 2,8 mld zł. Blisko 1,7 mld zł to dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Komentarze (0)