Reklama

AD1A KEMIPOL [13.12-21.12.24]

MKiŚ: Projekt nowelizacji ustawy "bio" w czerwcu

MKiŚ: Projekt nowelizacji ustawy
tom/pap
24.03.2022, o godz. 9:54
czas czytania: około 3 minut
0

W czerwcu rząd powinien przyjąć tzw. projekt nowelizacji ustawy "bio" - przekazał we wtorek wiceminister klimatu i środowiska Piotr Dziadzio. Chodzi o przepisy zakładające zwiększenie udziału energii odnawialnej w transporcie do 14,8 proc. w 2030 r.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

Wiceminister we wtorek podczas posiedzenia sejmowej komisji rolnictwa informował na temat prac nad tzw. projektem nowelizacji ustawy “bio”, czyli ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych oraz niektórych innych ustaw.

Seki uwag do projektu

Piotr Dziadzio przypomniał, że 8 marca minął termin składania uwag do tego projektu. Poinformował, że do resortu dotarło w sumie kilkaset stron uwag i są one obecnie analizowane.

Wiceszef MKiŚ zapewnił, że resort ma zamiar szybko je opracować, tak by projekt w maju trafił na Stały Komitet Rady Ministrów, a w czerwcu do komisji prawniczej. W tym samym miesiącu rząd miałby przyjąć projekt, a do Sejmu miałby wpłynąć w lipcu.

Dziadzio dodał, że nowe przepisy powinny wejść w życie nie później niż 1 stycznia 2023 roku.

Projekt nowelizacji ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych oraz niektórych innych ustaw ma częściowo implementować dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/2001 z 11 grudnia 2018 r. ws. promowania stosowania energii ze źródeł odnawialnych, czyli dyrektywy RED II.

Narodowy Cel Wskaźnikowy

W projekcie wprowadzony został Narodowy Cel Wskaźnikowy, dotyczący udziału energii w transporcie. W uzasadnieniu projektu wskazano, że w roku 2021 ten udział wynosił 8,7 proc., w roku bieżącym ma być to 8,8 proc., a w roku 2030 ma wynieść – “przy uwzględnieniu mnożników przewidzianych dla energii elektrycznej i biokomponentów” – 14,8 proc. Przy czym to cel wyższy od określonego w dyrektywie RED II, co wynika z utrzymania w krajowych przepisach tzw. współczynnika redukcyjnego, który pozwala na obniżenie wymagań dla podmiotów realizujących cel wskaźnikowy pod warunkiem wykorzystywania w danym roku biokomponentów wyprodukowanych np. z krajowych surowców rolniczych.

Zgodnie z zapisami projektu jednym ze sposobów obniżenia realizacji celu wskaźnikowego jest współczynnik redukcyjny, a drugim opłata zastępcza. Opłata ta byłaby płacona, jeśli przedsiębiorca zrealizuje cel na minimalnym poziomie, wynoszącym w 2022 r. 80 proc. Zastrzeżono jednak, że planuje się sukcesywne odchodzenie od odpłaty zastępczej aż do 2030 r.

Definicja biomasy

W projekcie doprecyzowano definicję biomasy, pojawiły się też definicje biomasy rolniczej i leśnej, biokomponentów zaawansowanych, wodoru odnawialnego i biowodoru, paliw z biomasy i wiele innych. Jednocześnie wprowadzono zmiany w udziale poszczególnych składników odnawialnych w końcowym zużyciu w transporcie. I tak proponuje się wprowadzenie limitu stosowania biopaliw I generacji w rozliczeniu NCW na poziomie 6,1 proc. ich udziału w paliwach ciekłych lub biopaliwach ciekłych wprowadzonych na rynek. Z kolei minimalny udział biokomponentów zaawansowanych został ustalony na co najmniej 3,5 proc. ogólnej ilości paliw ciekłych lub biopaliw ciekłych zużytych w transporcie.

Zmiany – według Oceny Skutków Regulacji – doprowadzą do niewielkiego, bo przekraczającego nieco ponad 1 mld zł – łącznie w ciągu 10 lat od wejścia w życie – ubytku dochodów sektora finansów publicznych. Jednocześnie będą się wiązały z nakładami rzędu 11,7 mld zł do 2030 r. związanymi w dostosowaniem się przedsiębiorstw do nowych regulacji.

Udostępnij ten artykuł:

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do Aktualności
css.php
Copyright © 2024