Konkurs
W III edycji konkursu na „Najbardziej ekologiczną gminę” w województwie zachodniopomorskim zwyciężyły Przelewice i Police. Złożone z ekspertów jury, pod przewodnictwem marszałka województwa zachodniopomorskiego Józefa Falińskiego, zadecydowało, że nowoczesna oczyszczalnia ścieków i kanalizacja w Przelewicach oraz zakład składowania i segregowania odpadów oraz program edukacji ekologicznej z Polic to działania wyróżniające te gminy spośród innych w województwie.

Zarząd
Zastępcami dr. Jerzego Pietrewicza, prezesa Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, zostali Jan Hawrylewicz, Jerzy Małachowski, Jerzy Swatoń (odpowiedzialny za współpracę z zagranicą) oraz Jan Traczyk (będzie nadzorował sprawy ekonomiczno-finansowe).

Podyplomowe
Instytut Systemów Inżynierii Środowiska Politechniki Warszawskiej ogłosił nabór na dwusemestralne studia podyplomowe „Informatyka i zarządzanie w ochronie środowiska”. Zajęcia obejmują zasady, metody i techniki zarządzania w ochronie środowiska. Ich uczestnikami mogą być absolwenci studiów technicznych i uniwersyteckich. Nauka rozpoczyna się w marcu a kończy w grudniu br.

Pożyczka
Bank Gospodarstwa Krajowego podpisał w grudniu 2001 r. umowę kredytową z Europejskim Bankiem Inwestycyjnym. Z kwoty 50 mln euro pożyczki, aż 40 mln zostanie przeznaczone na kredyty dla gmin na budowę infrastruktury. Z tych środków mogą być finansowane inwestycje z zakresu infrastruktury wodnej i wodno-kanalizacyjnej, transportowej, ochrony środowiska itd. Dzięki tym funduszom gminy będą mogły się starać o środki z funduszu PHARE.

Personalia
Krzysztof Kasprzak, Przewodniczący Rady Programowej „Przeglądu Komunalnego”, decyzją Ministra Środowiska został powołany w skład Rady Wielkopolskiego Parku Narodowego na kolejną kadencję – do 30 września 2004 r. Członkiem Rady WPN Krzysztof Kasprzak jest od 1991 r. Gratulujemy.


Ważne dłużej
Z dniem 1 stycznia 2002 r. kolejny raz przedłużono okres obowiązywania miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego (mpzp), tym razem do 31 grudnia 2002 r. Ponadto, jeżeli do tej daty rada gminy uchwali studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy oraz przystąpi do sporządzenia mpzp albo jego zmiany, wówczas zachowuje on ważność w granicach objętych ustawą, aż do czasu uchwalenia nowego planu, jednak nie dłużej niż do 31 grudnia 2003 r. Z powodu braku publicznej dyskusji na temat studiów są one coraz częściej traktowane jako uciążliwy i kosztowny obowiązek prawny nałożony na gminę. Jest to zjawisko bardzo niekorzystne, gdyż w gminach, w których władze z własnej inicjatywy zdecydowały się przedstawić projekt studium do publicznej dyskusji, łatwiej o akceptację dla opracowywanych planów miejscowych.
(br)

Kontrola hałasu
Najwyższa Izba Kontroli przeprowadziła kontrolę organów administracji publicznej i innych jednostek zobowiązanych do ochrony przed hałasem. Wynika z niego, że mieszkańcy Polski są szczególnie narażeni na hałas komunikacyjny. Sytuacja taka jest udziałem zarówno mieszkańców aglomeracji, jak i miejscowości położonych wzdłuż szlaków komunikacyjnych. Dopuszczalny poziom hałasu (od 45 do 65 dB) był tam przekraczany średnio o 12,2 dB. Działo się tak w 87% przypadków. Jednostki zarządzające drogami nie prowadziły pomiarów i nie posiadały informacji o warunkach akustycznych panujących na drogach, co gorsza na większości dróg krajowych (98%) nie zwalczano uciążliwości hałasu. Z raportu NIK wynika, że administracja publiczna nie zapewniła wystarczającej ochrony przed hałasem, np. Inspekcja Ochrony Środowiska w większości przypadków ograniczała się jedynie do rejestracji zjawisk.

Nielegalny monopol
Za działanie niezgodne z prawem uznał Sąd Antymonopolowy odmowę dostępu do gminnego składowiska odpadów innemu podmiotowi, niż gminny Zakład Gospodarki Komunalnej. Gmina Nowe Skalmierzyce, powołując się na obowiązujące prawodawstwo, odmówiła udostępnienia składowiska odpadów firmom wywożącym śmieci z terenu gminy. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zarzucił gminie, że ogranicza w ten sposób konkurencję i zakazał takich praktyk. Powoływał się na przeznaczenie wysypiska, które spełniając rolę wysypiska gminnego powinno być dostępne dla wszystkich, w tym także dla konkurentów ZGK. Od tej decyzji gmina odwołała się do Sądu Antymonopolowego. Mimo, że prawo nie określa jednoznacznie obowiązku zapewnienia miejsca na wysypisku wszystkim przedsiębiorstwom wywożącym śmieci w gminie, to Sąd Antymonopolowy przychylił się do stanowiska UOKiK. O ile gmina ma bowiem monopol na zorganizowanie wysypiska, to nie może ograniczać do niego dostępu. Wyrok nie jest prawomocny.

Ciepło odłożone
Poznańscy radni odsunęli w czasie proces prywatyzacji Przedsiębiorstwa Energetyki Cieplnej. Prezydent miasta podpisał już kontrakt z francuską firmą Dalkia Termika. Wymagana jest jeszcze zgoda Rady Miasta, Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Wszystkie te instytucje mają na to czas do 30 września br. Umowa z Dalkią zakłada, że firma kupi 51 proc. akcji PEC. Zasili to poznańską kasę kwotą niemal 162 mln zł. Władze miasta cały czas będą kontrolowały ceny ciepła, z którego korzysta ponad 200 tys. poznaniaków. Pracownicy PEC mają gwarancję zatrudnienia w zależności od stażu pracy od 2 do 6 lat. Popierają więc prywatyzację. Mimo tak korzystnej umowy radni, w połowie lutego, odroczyli jednak decyzję w tej sprawie. W Poznaniu dyskutuje się także o „Założeniach do planu zaopatrzenia w ciepło”. Ta swoista „konstytucja energetyczna” była przygotowywana przez półtora roku i liczy niemal 600 stron.

Kolumnę przygotowała Anna Tórz