W drodze do Unii Europejskiej
- prawna ochrona środowiska przed hałasem komunikacyjnym w Polsce
Krystyna Berezowska-Apolinarska
W drodze Polski do Unii Europejskiej, na podstawie postanowień Układu Europejskiego z 1991 r., następuje stopniowe zbliżanie przepisów prawa polskiego do prawa UE. Przekształcanie przepisów następuje także w zakresie ochrony środowiska, w tym w dziedzinie ochrony przed hałasem.
Polityka hałasowa Unii Europejskiej
Raport Komisji Wspólnot Europejskich „Przyszła polityka hałasowa” (Future Noise Policy - European Commission Green Paper, COM(96)540), tzw. Zielony dokument, wytyczył kierunki przyszłych działań, stwierdzając m.in., że hałas komunikacyjny stanowi jeden z głównych lokalnych problemów środowiskowych w Europie i że konieczne są zmiany w ogólnym podejściu do tego problemu. Jednym z zadań Komisji Europejskiej było także wprowadzenie we wszystkich państwach jednolitych wskaźników oceny hałasu. Jako podstawowe zadanie przyjęto wyeliminowanie hałasu o poziomie wyższym niż 65 dB oraz zmniejszenie populacji narażonej na hałas o poziomie wyższym niż 55 dB.
Za podstawowe kierunki działań zmierzających do realizacji powyższego celu przyjęto m.in.: poprawę wiedzy w zakresie zagrożenia hałasem (poprzez doskonalenie modeli obliczeniowych, prowadzenie monitorowania hałasu oraz informowanie opinii społecznej o stanie zagrożenia hałasem), poszukiwanie nowych rozwiązań technicznych redukujących emisj...
Krystyna Berezowska-Apolinarska
W drodze Polski do Unii Europejskiej, na podstawie postanowień Układu Europejskiego z 1991 r., następuje stopniowe zbliżanie przepisów prawa polskiego do prawa UE. Przekształcanie przepisów następuje także w zakresie ochrony środowiska, w tym w dziedzinie ochrony przed hałasem.
Polityka hałasowa Unii Europejskiej
Raport Komisji Wspólnot Europejskich „Przyszła polityka hałasowa” (Future Noise Policy - European Commission Green Paper, COM(96)540), tzw. Zielony dokument, wytyczył kierunki przyszłych działań, stwierdzając m.in., że hałas komunikacyjny stanowi jeden z głównych lokalnych problemów środowiskowych w Europie i że konieczne są zmiany w ogólnym podejściu do tego problemu. Jednym z zadań Komisji Europejskiej było także wprowadzenie we wszystkich państwach jednolitych wskaźników oceny hałasu. Jako podstawowe zadanie przyjęto wyeliminowanie hałasu o poziomie wyższym niż 65 dB oraz zmniejszenie populacji narażonej na hałas o poziomie wyższym niż 55 dB.
Za podstawowe kierunki działań zmierzających do realizacji powyższego celu przyjęto m.in.: poprawę wiedzy w zakresie zagrożenia hałasem (poprzez doskonalenie modeli obliczeniowych, prowadzenie monitorowania hałasu oraz informowanie opinii społecznej o stanie zagrożenia hałasem), poszukiwanie nowych rozwiązań technicznych redukujących emisj...