Protesty i zarzuty
Czy za rozpatrzenie protestu i zarzutu wniesionego do miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego gmina może pobierać opłatę administracyjną?
Nie - gmina nie może wprowadzać i pobierać opłat administracyjnych za rozpatrzenie wniesionych protestów i zarzutów. Nie jest to bowiem czynność urzędowa, tylko integralna część procedury legislacyjnej aktu prawa lokalnego, jakim jest miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego (mpzp).
Wnoszenie protestów i zarzutów do projektu mpzp jest bardzo skutecznym instrumentem obrony praw obywateli1. Zgodnie z przepisami ustawy o zagospodarowaniu przestrzennym2 każdy kto kwestionuje ustalenia przyjęte w projekcie mpzp, wyłożonym do publicznego wglądu, może wnieść protest (art. 23). Natomiast zarzut może wnieść każdy, którego interes prawny lub uprawnienia zostały naruszone przez ustalenia przyjęte w projekcie mpzp, wyłożonym do publicznego wglądu (art. 24). Uchwalony przez radę gminy plan zagospodarowania przestrzennego jest powszechnie obowiązującym prawem, a rozpoznawanie protestów i zarzutów należy do ustawowych obowiązków rady. Niedopełnienie tego obowiązku powoduje, że procedura uchwalanie mpzp nie może zostać zakończona. Rozpoznanie zarzutu i protestu nie może być uzależnione od jakiejkolwiek opłaty za czynności urzędowe wykonywane przez organy gminy, jeżeli nie są objęte opłatą skarbową. Ustawa o podatkach i opłatach lokalnych3 nie stanowi żadnych podstaw do wprowadzania tego r...
Nie - gmina nie może wprowadzać i pobierać opłat administracyjnych za rozpatrzenie wniesionych protestów i zarzutów. Nie jest to bowiem czynność urzędowa, tylko integralna część procedury legislacyjnej aktu prawa lokalnego, jakim jest miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego (mpzp).
Wnoszenie protestów i zarzutów do projektu mpzp jest bardzo skutecznym instrumentem obrony praw obywateli1. Zgodnie z przepisami ustawy o zagospodarowaniu przestrzennym2 każdy kto kwestionuje ustalenia przyjęte w projekcie mpzp, wyłożonym do publicznego wglądu, może wnieść protest (art. 23). Natomiast zarzut może wnieść każdy, którego interes prawny lub uprawnienia zostały naruszone przez ustalenia przyjęte w projekcie mpzp, wyłożonym do publicznego wglądu (art. 24). Uchwalony przez radę gminy plan zagospodarowania przestrzennego jest powszechnie obowiązującym prawem, a rozpoznawanie protestów i zarzutów należy do ustawowych obowiązków rady. Niedopełnienie tego obowiązku powoduje, że procedura uchwalanie mpzp nie może zostać zakończona. Rozpoznanie zarzutu i protestu nie może być uzależnione od jakiejkolwiek opłaty za czynności urzędowe wykonywane przez organy gminy, jeżeli nie są objęte opłatą skarbową. Ustawa o podatkach i opłatach lokalnych3 nie stanowi żadnych podstaw do wprowadzania tego r...