Ekonomiczne aspekty gospodarki odpadami w Szwecji
Jadwiga Domański-Behrendt
Pierwsza zmiana w szwedzkiej gospodarce odpadami pod względem ekonomicznym została wprowadzona 1 stycznia 2000 r., jako podatek w wysokości 250 koron szwedzkich (SEK) za każdą tonę odpadów przeznaczonych do składowania.
Podstawą tej regulacji była zasada, aby poprzez podwyższenie kosztów spowodować przesunięcie strumienia odpadów ze składowania i przedstawienie metod przerobu w korzystniejszym ekonomicznie świetle. Za wcześnie jest jeszcze, aby mówić o efektach tego przepisu. Urząd Skarbowy poinformował, że przychody z tego tytułu wyniosą 1,36 mld SEK/rok.
Ewentualne zmiany tej regulacji, na podstawie oceny efektów, rząd obiecał przeprowadzić dopiero w roku 2004.
Gospodarkę odpadami w imieniu gospodarstw domowych wykonują gminy i producenci. Koszty tych usług pokrywane są w sposób niejednolity. Można stwierdzić, że z opłat środowiskowych wnoszonych przez producentów finansuje się selektywną zbiórkę surowców wtórnych, zaś zagospodarowanie pozostałych odpadów komunalnych z opłat gminnych za utrzymanie porządku i czystości wnoszonych przez mieszkańców [Fot.: Struktura kosztów w opłacie gminnej].
Opłaty za utrzymanie porządku i czystości ustalane są przez rady gminne zgodnie z postanowieniami kodeksu ochrony środowiska (Milijoxbalken). Wysokość opłat zatwierdzana jest uchwałą...
Pierwsza zmiana w szwedzkiej gospodarce odpadami pod względem ekonomicznym została wprowadzona 1 stycznia 2000 r., jako podatek w wysokości 250 koron szwedzkich (SEK) za każdą tonę odpadów przeznaczonych do składowania.
Podstawą tej regulacji była zasada, aby poprzez podwyższenie kosztów spowodować przesunięcie strumienia odpadów ze składowania i przedstawienie metod przerobu w korzystniejszym ekonomicznie świetle. Za wcześnie jest jeszcze, aby mówić o efektach tego przepisu. Urząd Skarbowy poinformował, że przychody z tego tytułu wyniosą 1,36 mld SEK/rok.
Ewentualne zmiany tej regulacji, na podstawie oceny efektów, rząd obiecał przeprowadzić dopiero w roku 2004.
Gospodarkę odpadami w imieniu gospodarstw domowych wykonują gminy i producenci. Koszty tych usług pokrywane są w sposób niejednolity. Można stwierdzić, że z opłat środowiskowych wnoszonych przez producentów finansuje się selektywną zbiórkę surowców wtórnych, zaś zagospodarowanie pozostałych odpadów komunalnych z opłat gminnych za utrzymanie porządku i czystości wnoszonych przez mieszkańców [Fot.: Struktura kosztów w opłacie gminnej].
Opłaty za utrzymanie porządku i czystości ustalane są przez rady gminne zgodnie z postanowieniami kodeksu ochrony środowiska (Milijoxbalken). Wysokość opłat zatwierdzana jest uchwałą...