Robert Pochyluk

Od 1 maja br. polskie firmy uzyskały alternatywną wobec certyfikacji na zgodność z normą międzynarodową ISO 14001 możliwość rejestracji w systemie EMAS. System ten, który funkcjonuje w krajach członkowskich Unii Europejskiej od 1995 r., oparty jest obecnie na Rozporządzeniu 761/2001 Parlamentu i Rady z 19 marca 2001 r. dopuszczającym dobrowolny udział organizacji we wspólnotowym systemie ekozarządzania i audytu (EMAS).
Rozporządzenie to (tłumaczenie patrz http://europa.eu.int/eurlex/pl/dd/docs/2001/32001R0761-PL.doc) z dniem przystąpienia Polski do UE stało się integralnym elementem polskiego prawa. W kilku krajach, które stały się członkami Unii w tym samym czasie co Polska, już kilka lat temu stworzono system analogiczny do unijnego, dając tamtejszym podmiotom możliwość praktycznego wdrażania wymagań, które formalnie zaczęły obowiązywać po wejściu do UE. Niestety, w Polsce nie było takiej możliwości.

Podstawa prawna i wymagania
W Polsce system rejestracji w systemie EMAS opiera się (poza samym Rozporządzeniem EMAS) na Ustawie z 12 marca 2004 r. o krajowym systemie ekozarządzania i audytu (EMAS) (DzU nr 70, poz. 631) oraz trzech rozporządzeniach Ministra Środowiska z 23 kwietnia 2004 r. Pierwsze - w sprawie wzoru wniosku o wpis podmiotu do rejestru weryfikatorów środowiskowych oraz wzorów dokumentów, formy, częstotliwości i terminów przekazywania informacji z rejestru wojewódzkiego do rejestru krajowego (DzU n...