Odzysk opon po europejsku
Podczas spotkania okrągłego stołu opon Międzynarodowego Biura Recyklingu w Londynie odnotowano umiarkowany postęp przy osiąganiu sztywnego celu UE – uzyskania stuprocentowego odzysku zużytych opon.
Zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego – Landfill 1999/31/EC, składowanie całych opon na wysypiskach śmieci zostało zakazane w Unii Europejskiej od lipca 2003 r., a od lipca 2006 r. na składowiska przestaną być przyjmowane również opony rozdrobnione. W związku z tym krajom UE pozostały dwa lata na to, aby dostosować się do tej dyrektywy.
Poziom odzysku opon w poszczególnych krajach europejskich jest bardzo zróżnicowany. Kraje skandynawskie osiągnęły stuprocentowy odzysk opon już kilka lat temu, podczas gdy np. Hiszpania – jedynie 40%.
Niektóre kraje europejskie, takie jak Wielka Brytania i Niemcy, dla osiągnięcia stuprocentowego odzysku opon wybrały wolnorynkowe podejście, podczas gdy inne obarczyły odpowiedzialnością przy osiąganiu tego celu producenta lub też przerzuciły to na system podatkowy.
Janie Dorken, dyrektor Brytyjskiego Stowarzyszenia Producentów Gumy przewiduje, że do 2006 r. w wielu krajach będzie miało miejsce przerzucenie na producentów odpowiedzialności za osiągniecie tego celu, ponieważ nie istnieje jeszcze całkowicie dojrzały wolny rynek. Tam, gdzie funkcjonuje już podejście wolnorynkowe, producenci opon mogliby z powodzeniem być włączeni do monitorowania sytuacji na rynku opon.
Zdaniem dyrektora Dorken, główni produ...
Zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego – Landfill 1999/31/EC, składowanie całych opon na wysypiskach śmieci zostało zakazane w Unii Europejskiej od lipca 2003 r., a od lipca 2006 r. na składowiska przestaną być przyjmowane również opony rozdrobnione. W związku z tym krajom UE pozostały dwa lata na to, aby dostosować się do tej dyrektywy.
Poziom odzysku opon w poszczególnych krajach europejskich jest bardzo zróżnicowany. Kraje skandynawskie osiągnęły stuprocentowy odzysk opon już kilka lat temu, podczas gdy np. Hiszpania – jedynie 40%.
Niektóre kraje europejskie, takie jak Wielka Brytania i Niemcy, dla osiągnięcia stuprocentowego odzysku opon wybrały wolnorynkowe podejście, podczas gdy inne obarczyły odpowiedzialnością przy osiąganiu tego celu producenta lub też przerzuciły to na system podatkowy.
Janie Dorken, dyrektor Brytyjskiego Stowarzyszenia Producentów Gumy przewiduje, że do 2006 r. w wielu krajach będzie miało miejsce przerzucenie na producentów odpowiedzialności za osiągniecie tego celu, ponieważ nie istnieje jeszcze całkowicie dojrzały wolny rynek. Tam, gdzie funkcjonuje już podejście wolnorynkowe, producenci opon mogliby z powodzeniem być włączeni do monitorowania sytuacji na rynku opon.
Zdaniem dyrektora Dorken, główni produ...