Komunikacja miejska w polityce transportowej państwa
Dyskusja podczas posiedzenia Zarządu ZMP w Świnoujściu (w dniach 1-2 lipca br.) koncentrowała się na algorytmie podziału subwencji oświatowej, założeniach do ustawy o transporcie publicznym oraz sytuacji finansowej samorządów. W poczet członków ZMP przyjęto Sochaczew (265. miasto).
Wielkie kontrowersje wzbudziła wśród samorządowców decyzja Zdzisława Hensla, podsekretarza stanu w MENiS, dotycząca nieudostępnienia zespołowi Komisji Wspólnej danych statystycznych, które były niezbędne do pracy nad algorytmem podziału subwencji oświatowej. Samorządy powinny mieć zapewniony łatwy i bezpłatny dostęp do danych, które zresztą same tworzą.
Podkreślano, że algorytm w obecnej postaci faworyzuje placówki wiejskie kosztem szkół miejskich. Przedstawiciele ZMP zwracali uwagę na to, że konstrukcja algorytmu na 2006 r. powinna uwzględniać realne koszty realizowanych zadań, kryterium zamieszkania dziecka oraz składać się tylko z jednego współczynnika wiejskości.
Pozytywnie oceniono, choć z uwagami, rządowy dokument „Podstawowe założenia do ustawy o transporcie publicznym”. Postulowano włączenie do polityki transportowej państwa zagadnień związanych z komunikacją miejską. Prezydenci i burmistrzowie miast podnosili konieczność uregulowania kwestii finansowania ulg ustawowych, aby wszystkie podmioty realizujące usługi transportowe (PKS, PKP) były równo traktowane i nie konkurowały ze sobą ceną biletów, co ułatwiłoby integrację komunikacji publicznej na danym terenie.
Wielkie kontrowersje wzbudziła wśród samorządowców decyzja Zdzisława Hensla, podsekretarza stanu w MENiS, dotycząca nieudostępnienia zespołowi Komisji Wspólnej danych statystycznych, które były niezbędne do pracy nad algorytmem podziału subwencji oświatowej. Samorządy powinny mieć zapewniony łatwy i bezpłatny dostęp do danych, które zresztą same tworzą.
Podkreślano, że algorytm w obecnej postaci faworyzuje placówki wiejskie kosztem szkół miejskich. Przedstawiciele ZMP zwracali uwagę na to, że konstrukcja algorytmu na 2006 r. powinna uwzględniać realne koszty realizowanych zadań, kryterium zamieszkania dziecka oraz składać się tylko z jednego współczynnika wiejskości.
Pozytywnie oceniono, choć z uwagami, rządowy dokument „Podstawowe założenia do ustawy o transporcie publicznym”. Postulowano włączenie do polityki transportowej państwa zagadnień związanych z komunikacją miejską. Prezydenci i burmistrzowie miast podnosili konieczność uregulowania kwestii finansowania ulg ustawowych, aby wszystkie podmioty realizujące usługi transportowe (PKS, PKP) były równo traktowane i nie konkurowały ze sobą ceną biletów, co ułatwiłoby integrację komunikacji publicznej na danym terenie.