Błędy w zmienionej ustawie
Ustawa z 29 lipca br. o zmianie ustawy o odpadach oraz o zmianie niektórych innych ustaw (DzU nr 175, poz. 1458) zmienia m.in. ustawę o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Pomijając zagadnienie celowości i sensowności tych zmian, należy zwrócić uwagę również na jakość prac legislacyjnych.
Nowa wersja ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach zawiera kilka istotnych błędów, które utrudnią jej stosowanie. Wynikają one w części ze zwykłego niechlujstwa, a w części z braku zrozumienia istoty regulowanego zagadnienia. Warto przyjrzeć się bliżej niektórym z nich.
Wypadek przy pracy?
Artykuł 8 ust. 2 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach ma obecnie brzmienie następujące:
2. Przedsiębiorca ubiegający się o zezwolenie na odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości powinien we wniosku dodatkowo określić:
1) rodzaje odpadów komunalnych odbieranych od właścicieli nieruchomości,
2) sposób realizacji obowiązku ograniczenia masy odpadów ulegających biodegradacji składowanych na składowisku odpadów,
oraz udokumentować gotowość ich przyjęcia przez przedsiębiorcę prowadzącego działalność w zakresie odzysku lub unieszkodliwiania odpadów, spełniającego wymagania odnośnie miejsc odzysku i unieszkodliwiania, o których mowa w art. 9 ust. 3 i 4 ustawy z 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (DzU nr 62, poz. 628, z późn. zm.) oraz w art. 7 ust. 3 niniejszej ustawy.
Odwołujemy się więc do art. 7 ust 3:
Wójt, burmistrz lub prezydent miasta określa i podaje do publicznej wiadomości wymagania, jakie powinien spełniać przedsiębiorca ubiegający się o uzyskanie zezwolenia, o którym mowa w ust. 1 pkt 3 i 4.
Kolejne odwołanie – tym razem do art. 7 ust. 1 pkt 3 i pkt 4 – wskazuje jasno, że:
1. Na prowadzenie przez przedsiębiorców działalności w zakresie:
(…)
3) ochrony przed bezdomnymi zwierzętami,
4) prowadzenia schronisk dla bezdomnych zwierząt, a także grzebowisk i spalarni zwłok zwierzęcych i ich części
– wymagane jest uzyskanie zezwolenia.
Wynika stąd, że przedsiębiorca składający wniosek o wydanie zezwolenia na odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości powinien kierować się wymaganiami określonymi dla zupełnie innego rodzaju działalności. Jest przy tym oczywiste, że w art. 8 powinno nastąpić odwołanie do art. 7 ust. 3a. Można to uznać za wypadek przy pracy, choć nie zmienia to faktu, że nie jest to błąd, który można poprawić w drodze sprostowania. Byłaby to ingerencja w merytoryczną treść ustawy. Mimo wszystko powoduje to zmianę zakresu obowiązków wnioskodawcy.
Terminowe niejasności
Drugi błąd dotyczy nowego art. 9a ust. 2. Ma on następującą treść:
2. Prowadzący działalność w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości lub opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych jest obowiązany do sporządzania i przekazywania wójtowi, burmistrzowi lub prezydentowi miasta informacji dotyczącej:
1) masy poszczególnych rodzajów odebranych odpadów komunalnych lub ilości i rodzaju nieczystości ciekłych z obszaru danej gminy w terminie do końca pierwszego kwartału za poprzedni rok kalendarzowy,
2) sposobów zagospodarowania poszczególnych rodzajów odebranych odpadów komunalnych,
3) masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji składowanych na składowisku odpadów,
4) masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji nieskładowanych na składowiskach odpadów i sposobów lub sposobu ich zagospodarowania.
Wydaje się, że termin, o którym mowa w pkt. 1, powinien dotyczyć wszystkich informacji – a więc także ujętych w pkt. 2-4. Obecnie w zasadzie nie wiadomo, kiedy owe dane należy przekazywać ani – co ważniejsze – w którym momencie można uznać, że podmiot prowadzący taką działalność nie wypełnia obowiązku ustawowego.
Kto jest adresatem?
Trzeci błąd polega na mylnym określeniu adresata przepisu. Artykuł 8 ust. 2b głosi:
Przedsiębiorca ubiegający się o zezwolenie na odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, obejmujące niesegregowane odpady komunalne, jest obowiązany również do odbierania wszystkich selektywnie zbieranych rodzajów odpadów komunalnych, w tym powstających w gospodarstwach domowych odpadów wielkogabarytowych, zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego i odpadów z remontów.
Przepis ten prawdopodobnie powinien znaleźć się w nowym art. 9a. Nawet jeżeli pozostawiono by go w art. 8, w rzeczywistości należy go adresować do przedsiębiorcy, który uzyskał już zezwolenie – a więc do odbierającego odpady komunalne od właścicieli nieruchomości. Takiego sformułowania użyto np. w art. 8 ust. 4. Zapomniano przy tym jednak, że są również inne podmioty, do których przepis ten powinien być adresowany. Chodzi o gminne jednostki organizacyjne, które prowadzą podobną działalność bez zezwolenia. Prawidłowym adresatem jest zatem albo podmiot odbierający odpady komunalne, albo prowadzący działalność w zakresie odbierania odpadów komunalnych”. Stałoby się tak prawdopodobnie w sytuacji, gdyby art. 8 i art. 9a redagowała ta sama osoba.
Na szczęście w ustawie o odpadach odnajdujemy art. 10 ust. 2:
Podmiot prowadzący działalność w zakresie odbierania odpadów komunalnych jest obowiązany do selektywnego odbierania odpadów oraz ograniczania ilości odpadów ulegających biodegradacji kierowanych do składowania.
Wniosek – nie należy w nieskończoność regulować tego samego zagadnienia w różnych ustawach. Dobrze jest też, gdy związane ze sobą akty prawne redagują te same osoby.
dr Jan Jerzmański
Jendrośka, Jerzmański, Bar i Wspólnicy.
Prawo gospodarcze i ochrony środowiska Sp. z o.o.
Wrocław – Kraków – Toruń
Śródtytuły od redakcji
Nowa wersja ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach zawiera kilka istotnych błędów, które utrudnią jej stosowanie. Wynikają one w części ze zwykłego niechlujstwa, a w części z braku zrozumienia istoty regulowanego zagadnienia. Warto przyjrzeć się bliżej niektórym z nich.
Wypadek przy pracy?
Artykuł 8 ust. 2 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach ma obecnie brzmienie następujące:
2. Przedsiębiorca ubiegający się o zezwolenie na odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości powinien we wniosku dodatkowo określić:
1) rodzaje odpadów komunalnych odbieranych od właścicieli nieruchomości,
2) sposób realizacji obowiązku ograniczenia masy odpadów ulegających biodegradacji składowanych na składowisku odpadów,
oraz udokumentować gotowość ich przyjęcia przez przedsiębiorcę prowadzącego działalność w zakresie odzysku lub unieszkodliwiania odpadów, spełniającego wymagania odnośnie miejsc odzysku i unieszkodliwiania, o których mowa w art. 9 ust. 3 i 4 ustawy z 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (DzU nr 62, poz. 628, z późn. zm.) oraz w art. 7 ust. 3 niniejszej ustawy.
Odwołujemy się więc do art. 7 ust 3:
Wójt, burmistrz lub prezydent miasta określa i podaje do publicznej wiadomości wymagania, jakie powinien spełniać przedsiębiorca ubiegający się o uzyskanie zezwolenia, o którym mowa w ust. 1 pkt 3 i 4.
Kolejne odwołanie – tym razem do art. 7 ust. 1 pkt 3 i pkt 4 – wskazuje jasno, że:
1. Na prowadzenie przez przedsiębiorców działalności w zakresie:
(…)
3) ochrony przed bezdomnymi zwierzętami,
4) prowadzenia schronisk dla bezdomnych zwierząt, a także grzebowisk i spalarni zwłok zwierzęcych i ich części
– wymagane jest uzyskanie zezwolenia.
Wynika stąd, że przedsiębiorca składający wniosek o wydanie zezwolenia na odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości powinien kierować się wymaganiami określonymi dla zupełnie innego rodzaju działalności. Jest przy tym oczywiste, że w art. 8 powinno nastąpić odwołanie do art. 7 ust. 3a. Można to uznać za wypadek przy pracy, choć nie zmienia to faktu, że nie jest to błąd, który można poprawić w drodze sprostowania. Byłaby to ingerencja w merytoryczną treść ustawy. Mimo wszystko powoduje to zmianę zakresu obowiązków wnioskodawcy.
Terminowe niejasności
Drugi błąd dotyczy nowego art. 9a ust. 2. Ma on następującą treść:
2. Prowadzący działalność w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości lub opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych jest obowiązany do sporządzania i przekazywania wójtowi, burmistrzowi lub prezydentowi miasta informacji dotyczącej:
1) masy poszczególnych rodzajów odebranych odpadów komunalnych lub ilości i rodzaju nieczystości ciekłych z obszaru danej gminy w terminie do końca pierwszego kwartału za poprzedni rok kalendarzowy,
2) sposobów zagospodarowania poszczególnych rodzajów odebranych odpadów komunalnych,
3) masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji składowanych na składowisku odpadów,
4) masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji nieskładowanych na składowiskach odpadów i sposobów lub sposobu ich zagospodarowania.
Wydaje się, że termin, o którym mowa w pkt. 1, powinien dotyczyć wszystkich informacji – a więc także ujętych w pkt. 2-4. Obecnie w zasadzie nie wiadomo, kiedy owe dane należy przekazywać ani – co ważniejsze – w którym momencie można uznać, że podmiot prowadzący taką działalność nie wypełnia obowiązku ustawowego.
Kto jest adresatem?
Trzeci błąd polega na mylnym określeniu adresata przepisu. Artykuł 8 ust. 2b głosi:
Przedsiębiorca ubiegający się o zezwolenie na odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, obejmujące niesegregowane odpady komunalne, jest obowiązany również do odbierania wszystkich selektywnie zbieranych rodzajów odpadów komunalnych, w tym powstających w gospodarstwach domowych odpadów wielkogabarytowych, zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego i odpadów z remontów.
Przepis ten prawdopodobnie powinien znaleźć się w nowym art. 9a. Nawet jeżeli pozostawiono by go w art. 8, w rzeczywistości należy go adresować do przedsiębiorcy, który uzyskał już zezwolenie – a więc do odbierającego odpady komunalne od właścicieli nieruchomości. Takiego sformułowania użyto np. w art. 8 ust. 4. Zapomniano przy tym jednak, że są również inne podmioty, do których przepis ten powinien być adresowany. Chodzi o gminne jednostki organizacyjne, które prowadzą podobną działalność bez zezwolenia. Prawidłowym adresatem jest zatem albo podmiot odbierający odpady komunalne, albo prowadzący działalność w zakresie odbierania odpadów komunalnych”. Stałoby się tak prawdopodobnie w sytuacji, gdyby art. 8 i art. 9a redagowała ta sama osoba.
Na szczęście w ustawie o odpadach odnajdujemy art. 10 ust. 2:
Podmiot prowadzący działalność w zakresie odbierania odpadów komunalnych jest obowiązany do selektywnego odbierania odpadów oraz ograniczania ilości odpadów ulegających biodegradacji kierowanych do składowania.
Wniosek – nie należy w nieskończoność regulować tego samego zagadnienia w różnych ustawach. Dobrze jest też, gdy związane ze sobą akty prawne redagują te same osoby.
dr Jan Jerzmański
Jendrośka, Jerzmański, Bar i Wspólnicy.
Prawo gospodarcze i ochrony środowiska Sp. z o.o.
Wrocław – Kraków – Toruń
Śródtytuły od redakcji